سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آموزش دانش کفّاره گناهان بزرگ است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
فجر آفرینان
درباره



فجر آفرینان


انقلابی

  

حقوق بشر آمریکایی: (10)
 
ره پیک: تخلفات آمریکا در موضوعات حقوق بشری رسانه‌ای شود
 
خبرگزاری فارس: عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت که می‌بایست از جهت سیاسی و رسانه‌ای اقدامات روشنگرانه‌ای درباره تخلفات آمریکا در موضوعات حقوق بشری داشته باشیم.

سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص صدور حکم اعدام «ترزا لویس» زن آمریکایی توسط دادگاه آمریکا و فضا سازی در مورد سکینه آشتیانی گفت:‌ هر کشوری بر اساس مقررات خود عمل می‌کند و آمریکا نیز برای برخی جرایم حکم اعدام را پیش‌بینی کرده و آن را اجرا می‌کند، اما آمریکا‌یی‌ها مانند سایر موارد که معیارهای دوگانه در پیش می‌گیرند، این موضوع را نیز نه از جنبه حقوقی و علمی بلکه از جنبه سیاسی مورد توجه قرار داده‌اند.
وی با بیان اینکه قضیه حقوق بشر موضوعات دیگر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، اظهار داشت: اگر ایران اعمال قانون داشته باشد، تحت تأثیر مسائل سیاسی و تعارضات موجود بین کشورمان و غرب، روی آن مانور داده و فضاسازی می‌کنند.
 
حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه هر کشوری از نظر قضایی مستقل است، یادآور شد: اظهارات و فضاسازی‌های موجود در خصوص حکم صادره در خصوص سکینه آشتیانی نقد علمی نیست، بلکه جنگ روانی و تبلیغات رسانه‌ای است، چرا که بسیاری از این نوع مقررات و مجازات‌ها در سایر کشورها نیز وجود دارد اما اصلاً مطرح نمی‌شود. ره‌پیک با اشاره به روشن بودن عملکرد رسانه‌های غربی برای افکار عمومی جهانی گفت: آنها تابع سیاست‌های آمریکایی هستند و مجامع حقوق بشری نیز عملاً نشان داده‌اند که اقدام مؤثری در عرصه حقوق بشر و تخلفات صورت گرفته از سوی کشورهای بزرگ انجام نمی‌دهند.
 
وی افزود: رژیم صهیونیستی در کمیسیون حقوق بشر پرونده‌هایی دارد، اما عملاً به نتایج مثبتی نمی‌رسد، چرا که سلطه سیاسی آمریکا و کشورهای قدرتمند تفوق داشته و مانع این کار می‌شوند. این حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اختلاف اساسی بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا گفت: تا زمانی که این تعارض وجود دارد، طبیعی است که این اقدامات صورت پذیرد و غرب از ابزارهای مختلف برای فشار به ما استفاده کند، ولو اینکه خودشان تخلفات بزرگتری داشته باشند. ره‌پیک در پایان یادآور شد: ما باید از جهت سیاسی و رسانه‌ای اقدامات روشنگرانه خود را داشته باشیم تا تأثیر خود را به افکار عمومی داشته باشد.
 
 
 
 
 
حقوق بشر آمریکایی (11)
 
آغاز شمارش معکوس برای اعدام ترزا + فیلم
 
خبرگزاری فارس: زن آمریکایی محکوم به اعدام که از نارسایی ذهنی رنج می‌برد شمارش معکوس را برای در آغوش کشیدن مرگ با تزریق مواد سمی آغاز کرده است؛ اما محافل و مقامات به ظاهر حقوق‌بشر دوست غربی همچنان واکنشی را به این موضوع نشان نمی‌دهند.

به گزارش فارس، "ترزا لویس " زنی 41 ساله با نارسایی ذهنی است که در صف اعدام ایالت ویرجینیای آمریکا قرار دارد. وی که هم یک مادر است، و هم یک مادر بزرگ، قرار است 23 سپتامبر 2010 اعدام شود. ترزا که تا به حال حدود 7 سال از زندگی خود را در زندان سپری کرده است، به اجیر کردن دو نفر برای قتل همسر و ناپسری خود در سال 2002 متهم است. لویس همچنین در ازای پرداخت هزینه خرید سلاح گرم برای قتل، خود و دختر 16 ساله‌اش را به قاتلان عرضه می‌دارد.

در همین حال، "کن کوچینلی "، دادستان ویرجینیا حکم اعدام را برای ترزا با ذکر دلایلی که آن را ماهیت خشن جنایت و ارتکاب زنا توسط ترزا می‌نامد، موجه می‌داند. ترزا با وجود اینکه از نارسایی ذهنی رنج می‌برد، پس از اتفاق فوق مسئولیت اقدامات خود را پذیرفته و با پلیس همکاری کرد. وی حتی "ماتیو شالنبرگر " و "رودنی فولر " دو نفری را که قتل‌ها را مرتکب شدند، به پلیس معرفی کرد؛ اما این در شرایطی است که برای این دو قاتل مجازات اعدام در نظر گرفته نشده و آنها فقط به حبس محکوم شده‌اند.

قاضی دادگاه ترزا را با نارسایی ذهنی، "طراح " قتل‌ها معرفی کرد. این در حالی بود که این زن در چندین تست هوش در مرز "عقب مانده‌ذهنی " قرار گرفت. گفته می‌شود که ترزا در زمان قتل‌ها از نارسایی‌های دیگری رنج می‌برد که حکم اعدامش را زیر سؤال می‌برد.

***عجز ترزا در انجام امور روزمره ساده***

روزنامه آمریکایی "هافینگتون پست " در گزارشی نوشت: کارشناسان روانشناسی قضایی از نظر ذهنی لویس را تست کرده و اعلام کرده‌اند که ترزا نوعی "اختلال شخصیت وابسته " دارد و به علت این نارسایی به تنهایی قادر نیست حتی از عهده وظایفی ساده چون تهیه یک فهرست خرید خواروبار برآید. "جیمز روکپ "، وکیل مدافع لویس نیز که بدون دریافت حق وکالت از لویس دفاع کرد، می‌گوید: رفتار لویس در زندان نمونه بوده است. این یکی از دلایل مبنی بر اشتباه بودن حکم اعدام است. ترزا تا اکتبر 2002 هیچ سوءسابقه اقدامات خشونت‌آمیز نداشت. وی الآن به شدت نادم است. ترزا الآن نمی‌تواند دست کسی را بگیرد یا حتی در یک بازی شرکت کند.

روکپ با انتقاد از حکم اعدام برای ترسا، آن را یک عیب و نقص بزرگ برای سیستم قضایی آمریکا دانست و گفت: سیستم قانونی برای جدی‌ترین جرم‌ کارآیی خوبی ندارد. برای افرادی که کارهای مشابه یا حتی بدتری انجام می دهد، وضعیت بهتری حاکم است. ناسازگاری و ناهمخوانی بسیاری درباره کسانی که اعدام می‌شوند و کسانی که اعدام نمی‌شوند، وجود دارد.

***سند کتبی برای رد اتهام لویس***

"ماتیو شالنبرگر "، یکی از قاتلان درگیر در ماجرای قتل همسر و ناپسری ترزا لویس طی نامه‌ای کتبی به هم‌سلولی خود اعتراف کرد که نقشه قتل، طرح ترزا نبوده و در کل ایده وی بوده است. در این نامه آمده است: من ترزا را در والمارت در دانویل ملاقات کردم. از زمانی که من وی را دیدم، متوجه شدم که ترزا شخصی است که به راحتی می‌شود او را مدیریت و کنترل کرد. کشتن جولیان و چارلز لویس در کل ایده من بود. من به پول نیاز داشتم و ترزا یک هدف آسانی بود. شالنبرگر سه سال بعد در زندان خودکشی کرد و از آن زمان به بعد وکلای مدافع ترزا نتوانسته‌اند از این نامه به عنوان یک مدرک در دادگاه استفاده کنند.

***اعدام یک عقب‌مانده ذهنی، نقض قانون***

"لری کاکس " مدیرعامل سازمان عفو بین الملل در نامه‌ای به "رابرت مک دانل " فرماندار ایالت ویرجینیا نوشت : اعدام فردی که دچار نارسایی ذهنی است نقض قانون اساسی آمریکا است. در این نامه همچنین آمده است: غیر ممکن است که فردی که پزشکان او را عقب مانده ذهنی تشخیص داده اند و تایید کرده اند که استقلال در تصمیم گیری ندارد توانسته باشد دو مرد را برای ارتکاب به قتل اجیر کرده باشد. کاکس در ادامه نامه خود می‌افزاید: روانشناسان قضایی ترزا را مورد آزمایش قرار داده اند و تایید کرده اند که وی از انجام کارهای روزانه خود عاجز است و حتی نمی تواند لیست خرید خود را تنظیم کند چه برسد به سازماندهی یک قتل.

***استاندارد دوگانه حقوق بشری***

موضوع ترزا تا حدودی زیادی به پرونده یک زن ایرانی که به زنای محسنه و همدستی در قتل همسر خود محکوم است، شباهت دارد. اما رسانه‌های تحت سلطه غرب اخیرا موج عظیمی از هجمه خبری را علیه ایران به راه انداختند تا جایی که مقامات غربی بعضا حتی پای خود را یک گام فراتر نهاده و در این میان رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه شخصا به دفاع از زن ایرانی مجرم پرداختند. محافل باصطلاح حقوق بشری و رسانه‌های غربی با تیترهای پرطمطراق خود چنان دم از دفاع حقوق بشر زدند که افکار عمومی را محو دروغ‌های خود کردند.

اما در سویی دیگر و در ویرجینیای آمریکا، زنی دچار نارسایی ذهنی در صف انتظار برای اعدام نشسته است. به نظر می‌رسد که از منظر آمریکایی و غربی، دفاع از یک مجرم در ایرانی، دفاع از حقوق بشر محسوب می‌شود، اما دفاع از زن عقب‌مانده ذهنی محکوم به اعدام در آمریکا که کسی صدایش را نمی‌شنود، در این میان هیچ محلی از اعراب ندارد.

ترزا سال 2002 به اعدام محکوم شد، اما از آن زمان تا کنون هیچ احدی به جز اطرافیان وی به دفاع از ترزا نپرداخته‌اند. مقامات کاخ سفید که به مداخله در امور داخلی سایر کشورها عادت دارند، از آن زمان تا کنون به خود این زحمت را نداده‌اند یا اینکه مصلحت نمی‌دانند، سری را به عقب برگردانده و به نقض‌ حقوق بشر و محدودیت آزادی بیان در داخل مرزهای آمریکا رسیدگی کنند. این امر احتمال دست داشتن این افراد پشت پرده ماجرا را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

***ترزا در حسرت گوش شنوا در آمریکا***

در حالی که 2 روز تا اعدام ترزا مانده است، آخرین آرزوی وی در لحظات باقی‌مانده تا اعدام می‎تواند این باشد که ای کاش وی در کشوری با سیستم قضایی و رسانه‌ای زندگی می‌کرد که به‏جای مداخله در امور داخلی سایر کشورها و جوسازی‌ها، صدای مردم کشور خود را می‌شنید. اما ترزا دیگر چشم امید خود را به روی کمکهای مقامات غربی بسته‌ است. شاید او هم الان مثل ما می‌داند که غربی‌ها چشم خود را بر نقض حقوق بشر در کشورهای خود می‌بندند. او در حال حاضر چاره‌ای جز انتظار تلخ و سنگین برای مواجهه با مرگ به واسطه تزریق مواد سمی را ندارد.

 

 

حقوق بشر آمریکایی (12)
 
فرماندار ویرجینیا: مانع اعدام ترزا نمی‌شوم
 
خبرگزاری فارس: فرماندار ویرجینیای آمریکا اعلام کرد که وی مانع اعدام زن آمریکایی مبتلا به نارسایی ذهنی نخواهد شد.

به گزارش فارس به نقل از "واشنگتن پست "، "رابرت مک‌دانل "، فرماندار ویرجینیا گفت که وی "ترزا لویس " 41 ساله را از مرگ نجات نخواهد داد. وی با نادیده گرفتن اظهارات کارشناسان روانشناسی قضایی درباره ترزا گفت: من دلیل قانع‌کننده‌ای را برای توقف حکم ترزا نمی‌بینم. ترزا که هم یک مادر است و هم مادربزرگ، قرار است 23 سپتامبر به دلیل اجیر کردن دو نفر برای قتل همسر و ناپسری خود و رابطه خارج از چارچوب خانواده با قاتلان اعدام شود.
 
کارشناسان روانشناسی قضایی آمریکا با انجام چندین تست هوش بر روی ترزا اعلام کرده‌اند که این زن در مرز نارسایی ذهنی قرار دارد و حتی قادر به انجام امور روزمره نیست. این در حالی است که قاضی دادگاه ترزا، وی را "طراح " نقشه قتل معرفی کرد. "کن کوچینلی "، دادستان ویرجینیا نیز حکم اعدام را برای ترزا با ذکر دلایلی که آن را ماهیت خشن جنایت و ارتکاب زنا توسط ترزا می‌نامد، موجه می‌داند.
 
ترزا پس از اتفاق فوق مسئولیت اقدامات خود را پذیرفته و با پلیس همکاری کرد. وی حتی "ماتیو شالنبرگر " و "رودنی فولر " دو نفری را که قتل‌ها را مرتکب شدند، به پلیس معرفی کرد؛ اما این در شرایطی است که برای این دو قاتل مجازات اعدام در نظر گرفته نشده و آنها فقط به حبس محکوم شده‌اند.
 
 
 
 
حقوق بشر آمریکایی (13)
 
برزیل چرا به ترزا پناهندگی اعطا نمی‌کند
 
خبرگزاری فارس: مقامات و محافل به‌ظاهر حقوق بشر دوست غربی که سنگ دفاع از حقوق بشر را به سینه می‌زنند اکنون در قبال اعدام زن آمریکایی زبان در کام گرفته‌اند که این امر حاکی از یک‌طرفه بودن خیابان حمایت از حقوق بشر آنها است.

به گزارش فارس، پرونده "ترزا لویس "، زن 41 ساله آمریکایی تا حدودی به پرونده یک زن ایرانی شباهت دارد با این تفاوت که ترزا در مرز نارسایی ذهنی قرار دارد، اما "سکینه آشتیانی " اینگونه نیست. در حالی که ترزا هفت سال پیش به اعدام محکوم شده است، هیچ یک از مقامات و رسانه‌های غربی حتی یک گوشه چشمی را به موضوع پرونده ترزا نینداخته‌اند. طبیعی است که غربی‌ها پرداختن به موضوع نقض حقوق بشر را در کشورهای خود بر نمی‌تابند.
 
با وجود اینکه به قول رئیس جمهور ایران پرونده سکینه آشتیانی در مرحله رسیدگی قضایی قرار دارد، واشنگتن و همه کشورهای متحد و نزدیک آن بسیج می‌شوند که یک کمپین تبلیغاتی را علیه ایران در زمینه حقوق بشر به راه بیندازند. نکته‌ای که در گزارش‌های رسانه‌های غربی به چشم می خورد این است که آنها با شیطنت همیشگی خود که نشان از نقض اصول رسانه‌ای و اطلاع رسانی دارد به جای پرداختن به ماجرای همدستی آشتیانی در قتل همسر خود، فقط به برجسته کردن زنای وی می‌پردازند.
 
صرفنظر از اینکه زنا در جوامع غربی که کانون خانواده در آنها سست است، به اندازه فرهنگ ایرانی و اسلامی قبح ندارد، غربی‌ها با این کار تلاش می‌کنند تا نقض حقوق بشر را به افکار عمومی جهان تلقین کنند. آنها با احساسی کردن فضا چنان به پیش رفتند که گویی آنها نبودند که با لشکرکشی به افغانستان و عراق و تجاوز به زنان و کودکان این کشورها، بی‌خانمانی را برای این کشورها به بار آوردند. هنوز جوهر اخبار مربوط به جنایات زندان ابوغریب در عراق، بگرام در افغانستان و گوانتانامو خشک نشده است که آمریکایی‌ها و دوستانشان علم دفاع از حقوق بشر به دست می‌گیرند.
 
به نظر می‌رسد که در ادبیات حقوق بشری غرب اعدام یک مجرم در ایران نقض حقوق بشر محسوب می‌شود، اما اعدام یک عقب‌مانده ذهنی اعمال قانون آن هم در راستای حقوق بشر خودخوانده غرب تلقی می‌شود. در این میان کشورهایی نظیر برزیل نیز که مواضع نسبتا قابل تحمل‌تری را در قبال برنامه هسته‌ای ایران و اعمال فشارهای غرب بر ایران اتخاذ کرده بودند، در دام مقامات و رسانه‌های غربی افتادند.
 
حال سؤال اینجا است که آقای "لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا "، رئیس جمهور برزیل که اعطای پناهندگی به سکینه محمدی آشتیانی را به ایران پیشنهاد کرده بود، چرا اعطای پناهندگی به ترزا لویس را به "باراک اوباما "، رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد نمی‌کند؟ به نظر می‌رسد که برزیل و چند کشور مشابه به آن نیز در دام غربی‌ها افتاده و برخی مواقع مسیر خود را گم می‌کنند.
 
به هر حال، قرار است ترزا 23 سپتامبر اعدام شود. وی شمارش معکوس برای تزریق مواد سمی در بدنش را آغاز کرده است، اما این نمی‌تواند دلیلی برای توقف حمایت از وی باشد. وجدان‌های بیداری که هنوز گرد تبلیغات غربی بر ذهن‌های آگاه آنها ننشسته و آن‌ها را کور نکرده است، باید همت کرده و طی این دو روز کاری را هرچند اندک در قبال نقض حقوق بشر در آمریکا و جلوگیری از اعدام یک عقب‌مانده ذهنی انجام دهند؛ هرچند که این اقدامات نتوانند به ثمر برسند.
 
 
 
 
 

"ترزا لوئیس " زن آمریکایی اعدام شد

"ترزا لوئیس " زن آمریکایی 41 ساله محکوم به اعدام، ساعت 9 شب جمعه 23 سپتامبر به وقت ایالت ویرجینیا ( 5 صبح به وقت تهران) در زندان شهر "جارات " ایالت ویرجینیا با تزریق مواد سمی اعدام شد. مقامات محلی در ویرجینیا با تایید اعدام این زن آمریکایی گزارش دادند که تعدادی از مردم ایالت ویرجینیا در اعتراض به رای دادگاه در مقابل محل اعدام ترزا تجمع کردند اتهام ترزا لوئیس اجیر کردن دو مرد برای قتل همسر و پسر خوانده‌اش بود. قاضی دادگاه ترزا را با نارسایی ذهنی، "مغز متفکر " قتل‌ها معرفی کرده بود. این در حالی بود که کارشناسان روان‌شناسی فورنسیک اعلام کرده اند ترزا لوئیس "اختلال شخصیت وابسته" دارد و به همین دلیل حتی قادر نیست به تنهایی از پس وظایفی ساده چون تهیه یک فهرست خرید خواروبار برآید. گفته می‌شود که ترزا در زمان قتل‌ها از نارسایی‌ و اختلالات روانی دیگری رنج می‌برد که حکم اعدامش را زیر سؤال می‌برد. وکیل وی اعدام "ترزا لوئیس " را ثمره سیستم قضایی ویران آمریکا دانسته است. اعدام این زن با موجی از مخالفت‌های گسترده جهانی و فعالان حقوق بشر همراه بوده است. مجازات اعدام در آمریکا به وسیله تزریق مواد کشنده انجام می شود. این روش طی سالیان گذشته جایگزین اعدام با برق و طناب دار شده است. در این روش در ابتدا داروی بی هوشی به محکومان تزریق می شود و سپس 2داروی فلج کننده عضلات تنفسی و قلب تزریق می شود.

 

مسئول مرکز اصلاح و بازپروری ویرجینیا :اعدام ترزا لوئیس بر اساس قوانین صورت گرفته است

"ترزا لوئیس " زن آمریکایی 41 ساله محکوم به اعدام، ساعت 9 شب جمعه به وقت محلی در زندان شهر "جارات " ایالت ویرجینیا با تزریق مواد سمی اعدام شد. مقامات محلی در ویرجینیا با تایید اعدام این زن آمریکایی گزارش دادند که تعدادی از مردم ایالت ویرجینیا در اعتراض به رای دادگاه در مقابل محل اعدام ترزا تجمع کردند. مقامات زندانی که حکم اعدام ترزا لوئیس در آن به اجرا در آمد با برگزاری یک نشست خبری جزئیات اعدام این زن را تشریح کردند. به گزارش واحد مرکزی خبر "لاری تیلور" مسئول مرکز اصلاح و بازپروری ویرجینیا با حضور در برابر خبرنگاران گفت: اعدام ترزا لوئیس بر اساس قوانین تصریح شده ویرجینیا صورت گرفته است. مرگ وی در ساعت 9:13 شامگاه و بدون هیچ دشواری صورت گرفت؛ وی در آخرین لحظات گفت که "به کتی بگویید دوستش دارم؛ بسیار متاسفم." "کیتی بک" گزارشگر تلویزیون و از شاهدان اعدام لوئیس نیز گفت: وی بسیار وحشت زده و کمی هم عصبی به نظر می رسید؛ از نظر هوشیاری کاملا سالم بود و با نگاه کردن به کسانی که پیرامونش بودند، به اطراف نیز توجه داشت. وی کاملاوحشت زده بود. ترزا نخستین زنی بود که در نزدیک به یک قرن گذشته در این ایالت اعدام شد.

 

اعدام یک عقب مانده ذهنی به اتهام طراحی قتل

ترزا لوئیس در سال 2002، دو مرد به نام های "ماتیو شالنبرگر" و "رودنی فولر" را برای کشتن همسر و ناپسری خود اجیر می‌کند تا بتواند به 350 هزار دلار حق بیمه عمر دست یابد . "چارلز استرائوس"، قاضی دادگاه ویرجینیا ، 2 عامل تیراندازی به مقتول را به حبس ابد و لوئیس 40 ساله را به اعدام محکوم کرده است. تجدیدنظرخواهی لوئیس در دادگاه استیناف با شکست مواجه شد و وی روز 23 سپتامبر اعدام شد . ترزا در حالی شب جمعه اعدام شد که وکیل او می گوید ترزا بعد از محاکمه 2 بار تست هوش داده و در هر 2 آزمون در دسته "کارآیی مرزی ذهنی" قرار گرفته است . به گزارش هافینگتون پست، کارشناسان روان‌شناسی فورنسیک اعلام کرده اند ترزا لوئیس "اختلال شخصیت وابسته" دارد و به همین دلیل حتی قادر نیست به تنهایی از پس وظایفی ساده چون تهیه یک فهرست خرید خواروبار برآید. وکیل ترزا می گوید: "ماتیو شالنبرگر" یکی از همدستان ترزا در سال 2003 به یکی از هم‌زندانی‌های خود نوشت، به اندازه سرمایه راه‌اندازی تجارت مواد مخدر در شهر نیویورک ، از لوئیس سوء استفاده کرده است . شالنبرگر 3 سال بعد در زندان خودکشی کرد و تیم دفاع از لوئیس از بکارگیری این نامه به عنوان مدرک بازماندند. "جمیز روکپ" وکیل مدافع لوئیس در مصاحبه با هافینگتون پست افزود «به دلیل نقص در سیستم قضایی آمریکا ما شمار زیادی از افراد را مشاهده می‌کنیم که به اعدام محکوم شده‌اند . » دادگاه‌های آمریکا در سال 2008، سی و هفت مجرم را به اعدام محکوم کردند شمار اعدامی های آمریکا در سال 2009 به 52 نفر افزایش یافت .

 

اعدام "ترزا لوئیس " ثمره سیستم قضایی ویران آمریکاست

وکیل مدافع "ترزا لوئیس " زن عقب مانده آمریکایی محکوم به اعدام که دیشب با تزریق مواد سمی مرگبار اعدام شد در بیانیه‌ای سیستم قضایی آمریکا را به باد انتقاد گرفت. "جمیز روکپ" وکیل ترزا لوئیس زن آمریکایی محکوم به اعدام با ارسال بیانیه‌ای نوشت: "دیشب (23 سپتامبر) ماشین مرگ در ویرجینیا به زندگی ترزا لوئیس خاتمه داد. مرگ او برای خانواده، دوستان و هزاران نفر از حامیان وی در سراسر دنیا واقعه‌ای تاسف‌بار بود. وکیل ترزا در بیانیه خود با انتقاد شدید از سیستم قضایی آمریکا تاکید کرد: امیدوارم مرگ ترزا باعث شود سیستم قضایی ویران آمریکا که اجازه ارتکاب بزرگترین اشتباه یعنی تحقق بی‌عدالتی را می‌دهد، اصلاح شود. جمیز روکپ وکیل لوئیس در ادامه گفت: امروز دستگاه مرگ در ویرجینیا، روح لطیف، انسانی و زیبای ترزا لوئیس را گرفت. برای دوستان و خانواده اش، هم بندی های وی در فلوریدا و هزاران حامی وی در ویرجینیا، آمریکا و سراسر دنیا، مرگ وی یک ضایعه غمبار است. اعدام این زن با موجی از مخالفت‌های گسترده جهانی و فعالان حقوق بشر همراه بوده است. سازمان های مدافع گروه بشر مانند عفو بین الملل هم خواستار متوقف شدن اجرای حکم خانم لوئیس شده اند.

 

اعدام با تزریق مواد کشنده

دیوان عالی آمریکا در دهه هفتاد مجازات اعدام در این کشور را به مدت 3سال به حال تعلیق درآورد. از زمان رفع این تعلیق در سال ???? تاکنون، حدود ???? نفر در ایالات متحده اعدام شده اند که نزدیک به یک سوم این موارد مربوط به ایالت تگزاس بوده است. 11 نفر از محکومان زن بوده اند. ریچارد دیتر، رئیس مرکز اطلاع رسانی مجازات اعدام در شهر واشنگتن که یک سازمان غیردولتی است، می گوید هنوز در بسیاری از ایالت های آمریکا به مجازات اعدام به عنوان یک مجازات ناپسند نگاه نمی کنند. مجازات اعدام در آمریکا به وسیله تزریق مواد کشنده انجام می شود. این روش طی سالیان گذشته جایگزین اعدام با برق و طناب دار شده است. در این روش در ابتدا داروی بی هوشی به محکومان تزریق می شود و سپس2 داروی فلج کننده عضلات تنفسی و قلب تزریق می شود.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط انقلابی 89/7/14:: 12:58 صبح     |     () نظر