سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از فضل دانشت آن است که دانشت را کم انگاری. [امام علی علیه السلام]
فجر آفرینان
درباره



فجر آفرینان


انقلابی

 

http://www.javandaily.com/Images/News/Smal_Pic/16-6-1389%5CIMAGE634194577504062500.jpg

تلاش برای ایجاد فتنه در 16 آذر

 متاسفانه با بازگشایی دانشگاهها، جریانهای سیاسی مخلوق فتنه سبز این بار نیز دانشگاه را مورد هدف قرار داده‌اند. این جریان آنگاه که پایگاه مردمی خود را به خاطر رفتار ساختارشکنانه و تفرقه افکنانه به سرعت از دست داد، تمرکز خود را به عنوان آخرین راهکار بر روی دانشگاه گذاشته تا این مرکز علمی را به پایگاهی برای تداوم فتنه مبدل نماید از فردای بازگشایی دانشگاهها, آنگاه که ایجاد آشوب و بلوا به بهانه سالروز تولد سران فتنه سبز (موسوی، کروبی و خاتمی) با آشکار شدن دروغ بودن سالروز تولد آنها در ماه مهر بی ثمر ماند, همه نگاههای فتنه گران برای همراه سازی دانشگاه و جنبش دانشجویی به روز 13 آبان دوخته شده بود. اما علی رغم تبلیغات فراوان, فتنه گران با چشمانی متعجب شاهد ناتوانی عناصر نفوذی این جریان در ساماندهی حداقلی بخشی از بدنه دانشگاه در روز 13 آبان بودند. حضور باشکوه ملت در این روز حداقل فرصت را برای عرض اندام این جریان گرفت و روز 13 آبان به روز یاس فتنه سبز مبدل گردید.

در چنین شرایط بغرنجی بود که تلاش همه جانبه سران داخلی و خارجی فتنه سبز برای ایجاد بلوا در دانشگاه در روز دانشجو در دستور کار کودتاگران قرار گرفت. مروری بر حجم تبلیغاتی و ترفندهای آنها می‌تواند میزان تلاش این جریان برای به آشوب کشاندن دانشگاهها را برای مخاطبین ترسیم کند.

 

 

برنامه بسیج دانشجویی برای 16 آذر

رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور تاکید کرد: فرهنگ و تفکری که بتواند از انقلاب اسلامی دفاع کند جز فرهنگ و تفکر بسیجی نیست و صراحتا در پیام امام‌خمینی(ره) مشاهده می‌شود.

 

حضرت امام‌خمینی(ره) در 2 آذر سال 67 با صدور پیامی دستور تشکیل بسیج دانشجو و طلبه را صادر کردند. در حال حاضر تشکل‌های مختلف دانشجویی در حوزه‌های مختلف علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... در دانشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند. یکی از تشکل‌های دانشجویی همسو با آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام‌خمینی(ره) بسیج دانشجویی است.

بسیج دانشجویی در حال حاضر با ساختاری مشخص در داخل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با حدود 600 هزار دانشجوی بسیجی و 2000 دفتر بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کند. به بهانه سالروز 2 آذر و روز بسیج دانشجویی با حسین قدیانی رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور به گفتگوی تفصیلی نشستیم. متن کامل این مصاحبه تفصیلی به شرح ذیل است:

*فارس: آقای قدیانی با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، با توجه به نزدیکی دوم آذرماه و روز بسیج دانشجویی لطفا در خصوص علت پیام تاریخی امام‌خمینی(ره) مبنی بر تشکیل بسیج دانشجویی بگوئید؟

-قدیانی: سابقه بسیج دانشجویی بازمی‌گردد به پیام دوم آذرماه سال 67 که امام‌خمینی(ره) به واسطه سالگرد تاسیس بسیج مستضعفین این پیام را صادر فرمودند.

به نظر می‌رسد که امام‌خمینی(ره) بعد از پذیرش قطعنامه 598 به مناسبت‌های مختلف سعی دارند طی پیام‌هایی ناگفته‌ها و خواسته‌های خود را بیان کنند. چون در دوران دفاع مقدس بسیج تشکیل شده بود و هیچ‌گاه امام‌خمینی(ره) پیامی نداده بودند، اما در سال 67 به بهانه سالگرد تاسیس بسیج پیامی می‌دهند و در این پیام مطالباتی را دارند که یکی از آنها تشکیل بسیج دانشجویی است.

با مطالعاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که فلسفه وجودی تاسیس بسیج دانشجویی از نظر امام‌خمینی(ره) چه بوده است و به این امر رسیدیم که ایشان با سه رویکرد، پیام تشکیل بسیج دانشجویی را صادر فرمودند. اولین رویکرد این بود که فرهنگ و تفکری که بتواند از انقلاب اسلامی دفاع کند جز فرهنگ و تفکر بسیجی نیست و صراحتا در پیام امام‌خمینی(ره) مشاهده می‌شود.

در این پیام امام‌خمینی(ره) سعی دارند اعلام کنند که در عرصه جنگ امروز تغییری داده شده است و جهت آن از سخت به نرم و عرصه آن از مرزها به داخل محیط دانشگاه‌ها و حوزه‌ها کشیده شده است، یعنی هم میدان جنگ تغییر کرده و هم نوع ابزار متفاوت شده است. پس اولین علت صدور پیام امام‌خمینی(ره) مبنی بر تشکیل بسیج دانشجویی این بحث است.

دومین رویکرد این بود که فرهنگ و تفکر بسیجی که در دوران دفاع مقدس شکل گرفت و کارآمدی خود را در جبهه‌های جنگ تحمیلی اثبات کرد اقدامات عملی آن وجود دارد اما حوزه نظری آن وجود ندارد، لذا باید مبانی تئوریک آن ایجاد و تامین شود و هیچ کجا بهتر از حوزه و دانشگاه نیست و بسیج دانشجو وطلبه باید مبنای تئوریک فرهنگ و تفکر بسیجی را ایجاد کنند.

سومین رویکرد این است که فرهنگ و تفکر بسیجی باید پویا بماند و مسیر را ادامه داده تا نسل به نسل انتقال پیدا کند. بهترین محیطی که می‌تواند عالمانه و آگاهانه فرهنگ و تفکر بسیجی را منتقل کند حوزه و دانشگاه است، لذا در این پیام امام(ره) می‌فرمایند امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها، تشکیل بسیج دانشجو و طلبه است.

امام خمینی(ره) درخواست تشکیل بسیج حوزه و دانشگاه نمی‌کنند بلکه درخواست تشکیل بسیج دانشجو و طلبه را دارند یعنی عناصری که در حوزه و دانشگاه درس تعلیم می‌گیرند را مورد توجه قرار می‌دهند. امام‌خمینی(ره) در این خصوص حتی استاد و روحانی را مطرح نمی‌کنند و فضای آرمانی مجموعه را طلب می‌کنند چون دانشجو و طلبه در حوزه و دانشگاه آرمان‌خواه است.

شروع حرکت بسیج دانشجویی با پیام امام‌خمینی(ره) شکل می‌گیرد و یکی از بحث‌های جدی که وجود دارد این است که چون ما تغییر نوع میدان و نوع ابزار داشتیم فهم تشکیل این تشکل برای ما در دانشگاه‌ها شاید خیلی ساده نبود. بچه‌هایی که در جنگ حضور داشتند ساده نبود که تشکیل این تشکل را درک کنند، لذا هنگامی که سعی داشتیم بسیج دانشجویی را تشکیل دهیم از ابزار و نماد دوران دفاع مقدس استفاده کردیم و در چند سال ابتدایی تشکیل بسیج دانشجویی سنگر می‌ساختیم و فعالیت‌های دیگر انجام می‌دادیم و فکر می‌کردیم که همان ابزارهای دروان دفاع مقدس را باید در محیط دانشگاه بیاوریم تا در قالب بسیج دانشجویی فعالیت کنیم در حالی که این‌گونه نبود و اگر بخواهیم بسیج دانشجویی را تحلیل کنیم این تشکل به چند برهه تقسیم می‌شود.

*فارس: یکی از مهمترین وظایف و شرایط نهادهای انقلابی پس از جنگ تحمیلی تبیین باورهای ارزش‌های انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس بود. به نظر شما بسیج و به خصوص بسیج دانشجویی تا چه میزان توانسته است این مسئولیت را انجام دهد؟

-قدیانی: امام‌خمینی(ره) در پیام تشکیل بسیج حوزه و دانشگاه چند خواسته از بسیج دانشجویی داشتند که یکی از آن خواسته‌ها، تبیین چارچوب‌های اصیل اسلام ناب محمدی(ص) بود. وقتی به این جا می‌رسیم و هنگامی که به مطالبات و دغدغه‌های امام‌خمینی(ره) در سال آخر عمرشان مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که ایشان به اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی اشاره می‌کنند.

همان موقع امام‌خمینی(ره) به این مسئله می‌رسند که اگر قرار باشد دشمن با این انقلاب اسلامی مقابله کند با چیزی جز خودش نمی‌توانند برخورد کند. یعنی باید چیزی مشابه خودش درست کند تا بوسیله آن بتواند آرام آرام انقلاب اسلامی را استحاله کند، لذا آن موقع امام(ره) بحث تبیین چارچوب‌های اصیل اسلام ناب محمدی(ص) را مطرح کردند. میان اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی(ص) تفاوت‌هایی وجود دارد و به همین دلیل است که بسیج دانشجویی وظیفه دارد که شاخص‌های اساسی خود را به انجام برساند.

استنباط ما این است که در این ایام که بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها فعالیت داشته به طور نسبی و نه به طور قطع توانسته است رسالت‌های خود را انجام دهد. انصافا در دوران دوم خرداد شاید تنها تشکل و جبهه‌ای که در داخل دانشگاه‌ها محکم و استوار ایستاد و خطوط اصلی امام‌خمینی(ره) و اسلام ناب را تبیین کرد بسیج دانشجویی بود.

یکی از پارامترها، شاخص‌های اساسی و محورهای اصلی بسیج دانشجویی تبیین چارچوب‌های اصیل اسلام ناب در محیط دانشگاه‌هاست و سعی داریم با شاخص‌های گفتمانی امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به این امر برسیم.

*فارس: رویکرد بسیج دانشجویی پس از جنگ تحمیلی خروج از حالت نظامی و ورود به یک رویکرد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور بود. بسیج دانشجویی با توجه به جایگاهی که پیدا کرده تا چه میزان در این راه موفق بوده و در آینده چه راهکارهایی را در پیش خواهد گرفت؟

- قدیانی: من این اعتقاد را ندارم که بسیج در دوران دفاع مقدس فعالیت نظامی می‌کرد، اگرچه در دوران دفاع مقدس شکل اقدام ما نظامی بود ولی اصلا مبنای فعالیت بسیج فرهنگی بود. دوران دفاع مقدس دوران جنگ اصغر بود ولی علت موفقیت ما در دوران دفاع مقدس این بود که بسیجیان با رویکرد جهاد اکبر در جبهه جهاد اصغر حضور داشتند یعنی ظهور و بروز فعالیت‌های فرهنگی و تفکر بسیجی در دوران دفاع مقدس خود را نشان می‌داد و اصلا دوران دفاع مقدس یک حرکت فرهنگی بود. حال این حرکت فرهنگی باید خود را در بدنه اجتماعی و در دوران غیر از جنگ به نمایش بگذارد و ابعاد مختلف فرهنگی باید ظهور و بروز پیدا کند.

الحمدالله این امر در محیط دانشگاه در حال شکل‌گیری است و طی این چند سال هم خود را نشان داده و تبیین این چارچوب‌ها، امری جدی است اما بسیج دانشجویی برای اینکه بتواند در صحنه اجتماع حضور جدی در عرصه فرهنگ و سیاست داشته باشد نمودش از عملکرد بسیج مشخص است.

بسیج دانشجویی حزب سیاسی نیست بلکه تفکر بسیجی است. تفکر بسیجی هم در حوزه بصیرت و آگاهی موضع دارد و این طور نیست که در مباحث سیاسی اعلام کند خنثی هستیم. یک فرد ایرانی دانشجوی انقلابی نمی‌تواند در مواقع مختلف که کشورش با مشکلاتی مواجهه است اعلام کند من در مباحث سیاسی موضعی ندارم پس یک عنصر سیاسی است.

بسیج دانشجویی در مواقعی که احساس می‌کند فرهنگ و تفکر انقلابی زیر سؤال می‌رود به شدت از خود عکس‌العمل نشان می‌دهد پس یک عنصر فرهنگی است، به همین دلیل است که بسیج دانشجویی با حفظ این شرایط که به هیچ عنوان حزب، گروه و رقیب سیاسی نیست بلکه یک عنصر آگاه سیاسی در خط ولایت و مقام معظم رهبری است.

بسیج دانشجویی یک مجموعه، سازمان، تشکل و تفکری است که برای نظام اسلامی و در راستای منویات مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند لذا هم آگاهی سیاسی دارد و هم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را پیگیری می‌کند.

*فارس: بسیج دانشجویی در حوزه نقد تا چه مرحله‌ای پیشروی می‌کند؟

- قدیانی: خط قرمزهای بسیج دانشجویی، خط قرمزهای نظام اسلامی ایران است، یعنی در حوزه نقد، نقدهای منصفانه، عالمانه و دلسوزانه را بر تمامی ابعاد نظام قائل است و محدودیتی برای بسیج دانشجویی قائل نیست. هر جا نقدی دلسوزانه، عالمانه و منصفانه باشد در تمامی ابعاد نظام اسلامی می‌تواند اتفاق بیفتد.

*فارس: در فتنه سال 88 بسیج دانشجویی در روشنگری، افشاگری و مقابله با فتنه چه میزان موفق بود؟

- قدیانی: در دوران دوم خرداد بسیج دانشجویی مبانی نظری داشت که برگرفته از بیانات امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود و این مبانی نظری به عنوان چراغ راه بوده و هرجا احساس می‌کردیم حرکات دولت و متولیان دوم خرداد با این مبانی در تعارض است، بسیج دانشجویی از خود عکس‌العمل نشان می‌داد و عکس‌العمل‌ها نیز در قالب مناظره‌ها، همایش‌ها، نشریه‌ها وبیانیه‌ها اعلام می‌شد.

در دوران فتنه سال 88 نیز همین فضا موجود بود و احساس می‌کردیم که جمهوری اسلامی با مبنایی که داراست و آن قانون اساسی است به عنوان محور حرکت عمل می‌کند و در کنار آن نیز بیانات مقام معظم رهبری مورد تاکید بود، لذا با اتفاقی که افتاد احساس کردیم چالش‌ها و روندی که به سوی انتخابات پیش می‌رود یک روند عادی نیست و طراحی شده است و بسیج دانشجویی نیز سعی کرد از همان ابتدا فضا را خوب بشناسد و رصد کند.

پس از رصدهایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که این‌گونه حرکت‌ها کپی اقدامات و توصیه‌هایی است که از بیرون از مرزهای جمهوری اسلامی ایران دیکته می‌شود لذا بسیج دانشجویی شروع به روشنگری فضا کرد و یکی از تشکل‌هایی بود که پیش از انتخابات هشدارهایی را داد. پس از انتخابات و حوادث پس از آن بسیج دانشجویی سعی کرد در مبانی نظری در محیط دانشگا‌ه‌ها به خوبی اقدام کند و انصافا اتفاقاتی که کف خیابان‌ها افتاد در دانشگا‌ه‌ها رخ نداد و علتش این بود که بسیج دانشجویی در داخل دانشگاه‌ها حضور داشت و سعی می‌کرد کاملا تبیینی و ترویجی مباحث را در فضای اقناعی ارائه کند و این اقدام خود نقطه عطفی برای بسیج دانشجویی بود.

دانشگاه‌های کشورمان به مراتب وضعیت‌شان از کف خیابان‌ها بهتر بود و فکر می‌کنیم که باید این مباحث در محیط منطقی ارائه می‌شد و مسلما در محیط منطقی فتنه‌گران حرفی برای گفتن ندارند. در این مباحث بسیج دانشجویی به عنوان یکی از مجموعه‌های پیشرو با انتشار مطالبی در قالب کتب، نشریات، و .. سعی کرد که فضای جامعه را شفاف کند.

*فارس: در حال حاضر در دانشگاه‌های دولتی بسیج دانشجویی بسیار فعال است و دارای امکانات مناسبی است. این فعالیت‌ها تا چه میزان در جامعه کارکرد داشته است؟ همچنین بسیج دانشجویی در دانشگاه‌های غیردولتی مانند دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی حضور دارند اما حضور پررنگی ندارند. سرمنشا فعالیت‌های مقطعی بسیج دانشجویی را در دانشگا‌های غیردولتی در چه امری می‌دانید؟ آیا مشکل در عدم همکاری مسئولان دانشگاه‌های غیردولتی است یا به مسائل دیگر بازمی‌گردد؟

- قدیانی: یکی از رویکردهایی که امسال در بسیج دانشجویی اعلام کردیم "شفاف‌سازی محیط دانشگاه‌ها " بود. پس از فتنه‌ای که اتفاق افتاد بالطبع یکی از بخش‌هایی که می‌توانست شفافیت را در محیط‌ دانشگاه‌ها ایجاد کند تشکل‌های دانشجویی و به خصوص بسیج دانشجویی بود و این شفاف‌سازی در قالب مناظره‌های سیاسی، همایش‌ها و... برگزار شد.

ذاتا دانشگاه‌های دولتی به دلیل قدمت، سابقه و پیشینه‌ای که داشته‌اند، فعالیت‌های سیاسی آنها بیشتر از دانشگاه‌های آزاد است و به نوعی دانشجویان دانشگاه آزاد به جهت اینکه بخشی از منابع تحصیلی خود را پرداخت می‌کنند بعضا در هنگام تحصیل درس خوانده و از دانشگاه خارج می‌شوند و لذا خمیرمایه در این دانشگاه‌ها از ابتدا کم است ولی یکی دیگر از دلایل این است که در محیط دانشگاه‌ها همراهی مسئولان دانشگاه می‌تواند به فعالیت‌های دانشجویان بسیار کمک کند. استنباط ما این است که در دانشگاه‌های آزاد این همراهی کمتر شده و با ملاحظات سیاسی که دارند سعی دارند که این‌گونه از فعالیت‌ها توسط دانشجویان شکل نگیرد.

البته باید انصاف داشت و این مسئولان به طور کامل این فضاها را برای دانشجویان خود نبسته‌اند.دانشگاه آزاد خیلی سیاسی نیست و فضای فرهنگی دارد و ذات این دانشگاه این‌گونه است، البته نمی‌دانم چرا؟ خیلی سعی داشتیم این دانشگاه رو به فضای سیاسی حرکت کند.

*فارس: بسیج دانشجویی در اجرایی کردن و تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری تا چه حد فعالیت می‌کند؟

- قدیانی: جهت‌گیری بسیج دانشجویی در سال جاری «ترویج گفتمان امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها» است. چون این امر شاخصه بسیج دانشجویی است و بر اساس شاخصه بیانات امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بسیاری از گفته‌ها و رفتارها را در محیط‌ های مختلف و در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی با آن شاخصه‌ها مقیاس می‌کنیم.

خیلی‌ها از امام‌خمینی(ره) دم می‌زنند اما رفتار دیگری از خود نشان می‌دهند. هنگامی که سابقه را بررسی می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم.
بسیج دانشجویی در سال جاری فعالیتش این است که به ترویج گفتمان امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بپردازد.

در این خصوص دوره‌های آموزشی را در بسیج دانشجویی راه‌اندازی کردیم تا اعضای بسیج دانشجویی به گفتمان امام(ره) و مقام معظم رهبری مسلط شوند و همچنین در فعل و انفعالات دانشگاه با مقیاس گفتمان امام(ره) و مقام معظم رهبری این فعل و انفعالات را مورد سنجش قرار دهند.

اما اینکه چقدر توانستیم گفتمام امام(ره) و مقام معظم رهبری را در محیط دانشگاه‌ها ساری و جاری کنیم نیازمند این است که پژوهشی شود تا ببینیم بسیج دانشجویی تا چه حد در راستای بیانات امام(ره) و مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها فعال بوده‌ است.

بسیاری هستند که در محیط دانشگاه‌ها در این خصوص فعالیت دارند و مؤثرند ولی گاهی سؤال می‌شود که گفتمان امام(ره) و مقام معظم رهبری تا چه حد در محیط دانشگاه‌ها پایه‌ریزی شده است؟ که می‌توان تخمین زده و الحمدالله محیط دانشگاه‌های کشورمان محیطی پویاست که برخلاف عده‌‌ای که ادعا دارند دانشگاه‌های کشورمان غرب‌زده است دانشجویان کشورمان اکنون دینی‌تر از گذشته هستند اما محتوا و منابعی که این دانشجو آموزش می‌بیند کاملا غربی است.

*فارس: در حوزه مبارزه با جنگ نرم دشمن، بسیج دانشجویی تا چه حد پیشرفت داشته است؟

- قدیانی: جنگ نرم سه مؤلفه اقتصاد، فرهنگ و سیاست دارد و در حوزه فرهنگ و سیاست در دانشگاه‌ها مطالبی مطرح می‌شود. دشمن در حال حاضر دو کار اساسی را در حوزه فرهنگ انجام می‌دهد.

یکی ترویج بی‌بند و باری و دیگری هدف قرار دادن بنیان‌های اعتقادی دانشجویان بسیجی است. دشمنان در این حوزه سعی دارند عرفان‌های کاذب و نوظهوری را شکل دهند تا این عرفان‌ها را جایگزین اعتقادات اصیل از میان رفته کنند.

بسیج دانشجویی در این دو فضا ورود پیدا کرده و سعی دارد فرمایشی را که مقام معظم رهبری در ایام ماه مبارک رمضان فرمودند اجرایی کند.

بسیج دانشجویی به لطف خدا از خردادماه سال جاری در حوزه معرفتی وارد فعالیت‌های سنگین شده و بیش از 10هزار نفر از دانشجویان کشور را در دوره‌های معرفتی خود شرکت داده چون احساس می‌کنیم در حوزه فرهنگ باید دانشجویان مبانی اعتقادیشان به اندازه کافی قوی باشد.

در بحث مقابله با عرفان‌های کاذب نیز بیسج دانشجویی سعی داشته این اقدامات دشمن را رصد و شناسایی کند تا سریعتر این عرفان‌ها را از میان ببرد.

در فضای سیاسی، دشمن به دنبال این است که اولا مشروعیت نظام اسلامی را زیر سؤال ببرند و یکی از بحث‌های آنان ایجاد اختلاف میان مذاهب و قومیت‌هاست که بسیج دانشجویی در این فضا نیز ورود پیدا کرده و فعالیت‌هایی را دارد.

اما آنچه که شکل می‌گیرد این است که دشمن با ابزارهایی سعی دارد القائات خود را به بدنه جامعه هدف نفوذ دهد و این ابزارها رسانه و فضای مجازی است.

بسیج دانشجویی در این خصوص دو اقدام داشته و در حوزه رسانه سعی داشته شبکه خبر خود را تقویت کند و سیستم اطلاع‌رسانی خود را در قالب پیامک و نشریه‌ها گسترش دهد.

*فارس: آیا در حوزه فضای مجازی و سایبر بسیج دانشجویی به فعالیت‌هایی دست زده است؟

- قدیانی: یکی از بحث‌های جدی که وجود دارد این است که دشمن با ابزار رسانه و شبیه به اینترنت سعی می‌کند شبکه‌سازی کنند تا بر اساس آن با استفاده از این شبکه بیشترین استفاده را ببرد. در حال حاضر بحمدالله هوشمندی‌هایی بوده و دانشجویان بسیجی که در حوزه جنگ نرم و ابزار آن اطلاعاتی داشته‌اند دست به اقداماتی زده‌اند.

آنچه که می‌بینیم در کشور تعداد سایت‌ها و وبلاگ‌هایی است که با دشمن مقابله می‌کنند و کم نیستند، اما اشکالی که وجود دارد این است که هرکس از یک نقطه‌ای دشمن را هدف قرار داده و سعی دارد این دشمن را از میان ببرد و به ظن و زم خودش اقداماتی را بر علیه دشمن انجام می‌دهد. تمام سعی بسیج دانشجویی این است که تمام این نقاط مختلف را که کم نیست به یک خط تبدیل کند.

بسیج دانشجویی سعی دارد یک جبهه فرهنگی را در فضای سایبری بر علیه دشمن ایجاد کند و علیرغم اینکه در حوزه تدافعی حضور دارد، در حوزه تهاجمی نیز نقش ایفا کند.

به همین دلیل بسیج دانشجویی در حال حاضر گروهی را مأمور این اقدامات کرده و در حال حاضر در سایت BSO.IR (سایت بسیج دانشجویی) 400 زیر سایت وجود دارد و این جبهه در بسیج دانشجویی در حال شکل‌گیری است و در حال ایجاد شبکه‌سازی خود هستیم تا انشاءالله هرگاه خواستیم در فضای سایبری جریان‌سازی کنیم به نتیجه‌های لازم برسیم.

در بدنه اجتماعی نیز بسیج دانشجویی سعی دارد با استفاده از فارغ‌التحصیلان شبکه‌های اجتماعی خود را ایجاد کند.

*فارس: وزارت علوم دولت دهم در حال حاضر به شدت پیگیر اسلامی کردن دانشگاه‌هاست و آیا در این زمینه بسیج دانشجویی فعالیت‌هایی داشته است؟

- قدیانی: دانشگاه 4 محور دارد. استاد، دانشجو، محتوا و مدیریت و نظامات. در طی 30 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی گاهی بر روی دانشجویان اقداماتی انجام دادیم اما با استاد و محتوا کاری نداشتیم و کمی هم به نظامات و مدیریت پرداخته‌ایم و در نتیجه دو پارامتر اساسی استاد و محتوا را رها کردیم اما باید توجه داشت که باید هر 4 محور را در دانشگاه پیش برد تا دانشگاه اسلامی تحقق پیدا کند.

تعریف ما از دانشگاه اسلامی این است که، آن دانشگاهی اسلامی است که هر آنچه ورودی داشته باشد خروجیش عالم اسلامی باشد.
در این خصوص بسیج دانشجویی به این نتیجه رسیده است که باید پیرامون بحث اساتید گام بردارد و سعی کند تا اساتید آینده را تأمین کند.

به همین دلیل بستر و محملی را آماده کردیم برای ادامه تحصیل دانشجویان و فشار سنگینی را می‌آوریم تا بنیه تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را تقویت کنیم.

از سوی دیگر نیز پیگیر این هستیم که دانشجویی که دارای بنیه علمی قوی هستند بتوانند در محیط های دانشگاهی کشور تدریس کنند.

پایه دوم محتواست. محتوایی که اکنون در دانشگاه‌ها داریم مناسب نیست و علوم را به سه دسته دقیقه، تجربی و انسانی تقسیم‌بندی می‌شود.

در حوزه علوم دقیقه و تجربی فرق ما با غرب این است که جهت‌گیری استفاده ما با آنها متفاوت است. علوم دقیقه علومی همچون ریاضی و فیزیک است که دارای محصولاتی است و باید در تولید این محصولات دقت کنیم.

در علوم تجربی احساس می‌کنیم که تجربیاتی که براساس عقل و رفتار محیط است باید اصلاح شود. اما در علوم‌انسانی باید در مبانی و تعریف با غرب متفاوت باشیم. ما در مبنا با غرب مشکل داریم و چون در مبنا با غرب مشکل داریم باید یک بازخوانی جدی را انجام دهیم.

هنر از دیدگاه اسلام با هنر از دیدگاه غرب متفاوت است و زیبایی‌شناسی ما و غرب با یکدیگر متفاوت است و اینها تعریفاتی دارد و بنابراین باید تغییراتی در این خصوص صورت گیرد. لذا بسیج دانشجویی در این خصوص گام‌هایی برداشته است و اعتقاد ما این نیست که اگر قرار باشد علوم‌انسانی را کسی تولید کند باید این افراد اساتید دانشگاه‌ها باشند.

استادی که جامعه‌شناسی غربی را خوانده و استاد شده به ندرت جامعه‌شناسی اسلامی را تولید می‌کند. اعتقاد بسیج دانشجویی این است که دانشجوی امروز درحین اینکه دریافت‌کننده علم است می‌تواند تولیدکننده علم هم باشد و لذا در دانشگاه امام صادق(ع)، علامه‌طباطبایی و تهران پژوهشکده علوم‌انسانی را تأسیس کردیم.

*فارس: نظر شما در خصوص حضور اساتید سکولار در دانشگاه‌های کشورمان چیست؟

- قدیانی: کشورمان جمهوری اسلامی است و خواسته ملت ایران با رأی 98.2 درصد جمهوری اسلامی بوده است لذا توقع ملت این است که جمهوری اسلامی ایجاد حاکمیت کند. در حکومت اسلامی مدیران آن در کجا تربیت می‌شوند. مسلما در محیط دانشگاه‌ها. مگر می‌شود در دانشگاهی که اساتید آن سکولار هستند مدیران اسلامی تولید شود تا بشود حاکمیت اسلامی را ایجاد کرد؟ از نظر مبنایی حضور اساتید سکولار در دانشگاه‌ها غلط است و اگر استادی سکولار باشد و نگاهی به مباحث اعتقادی نداشته باشد اگر در محیط دانشگاه تدریس کند مدیری تربیت خواهد کرد که این مدیر نیز سکولار خواهد بود و این امر با اصلی که نظام اسلامی پیگیر آن است منافات دارد.

ما در محیط دانشگاهیمان اساتیدی را لازم داریم که کاملا اعتقاد به نظام اسلامی و انقلاب اسلامی داشته باشند و انسان‌هایی متعهد و انقلابی باشند که بتوانند مدیران اسلامی خوبی را برای کشورمان تربیت کنند. باید در این خصوص وزارت علوم بازنگری داشته باشد و بیشتر سعی داشته باشد از اساتید انقلابی و معتقد و متعهد به نظام اسلامی و انقلاب استفاده کند تا نتیجه این اقدام مشخص شود.

تاکنون در این خصوص وزارت علوم اقداماتی را انجام داده که جای تشکر دارد اما احساس می‌کنیم که هنوز این اقدامات وزارت علوم جدی نیست و وزارت علوم در برخورد با اساتید سکولار باید جدی‌تر و سریع‌تر عمل کند به این دلیل که مبدأ تمامی محصولات دانشگاه است و اگر در دانشگاه‌ها تغییراتی ایجاد نشود و با دانشگاه‌های زمان ستم‌شاهی یکی باشد چه فرقی کرده است؟ ما به دنبال این هستیم که علوم اسلامی در دانشگاه‌ها تولید شود و این علوم اسلامی با استاد سکولار تولید نخواهد شد پس باید تمامی اجزای محیط دانشگاه‌ انقلابی و اسلامی باشند که از آن جمله اساتید دانشگاها هستند.

*فارس: نحوه تعامل بسیج دانشجویی با رؤسای دانشگاه‌ها چگونه است؟

- قدیانی: بسیج دانشجویی ارتباطات خوبی با رؤسای دانشگاه‌ها دارد. البته فعالیت مناسبی در استان‌ها در حال شکل‌گیری است و امیدواریم در تهران نیز اجرایی شود. در استان‌ها اتاق فکر در حال شکل‌گیری است که متشکل از بسیج دانشجویی، بسیج اساتید، رؤسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی هستند. در این اتاق فکرها سعی خواهد شد تا تعاملاتی میان دانشجو، رؤسا و اساتید شکل گیرد و یقینا محصول تشکیل این اتاق فکرها نظام اسلامی را به سمت تعالی خواهد برد.

*فارس: در حال حاضر بسیج دانشجویی چه طرح نوعی را در دست اقدام دارد؟

- قدیانی: ما بیش از 600 هزار فارغ‌التحصیل بسیجی در سطح جامعه داریم که این قشر عمدتا در محیط جامعه و بدنه نظام اسلامی در حال فعالیت هستند. این قشر از فارغ‌التحصیلان همواره اعلام می‌دارند که خیلی وقت است که از محیط دانشگاه دور شده‌اند و احساس می‌کنیم به روزمرگی گرفتار شده‌ایم و دوست داریم تعاملات با بسیج دانشجویی را حفظ کنیم و از سوی دیگر نیز بسیج دانشجویی فکر می‌کند که این قشر پتانسیل مناسبی دارند و افرادی هستند که در دوران تحصیل در دانشگاه‌ها در بسیج فعالیت داشته‌اند و اکنون در محیط اجتماع فعالیت دارند، پس بسیج دانشجویی می‌تواند از ظرفیت این فارغ‌التحصیلان به خوبی استفاده کند لذا به دنبال این هستیم که مجمع فارغ‌التحصیلان بسیج دانشجویی را شکل دهیم تا آنان با دانشگاه ارتباط برقرار کنند و از سوی دیگر به صورت مرکزی با آنان مرتبط باشیم تا بتوانیم از این فارغ التحصیلان گروه‌های مختلف کاری را استخراج کنیم.

*فارس: تشکل‌های دانشجویی با هوشمندی در خصوص برخی مصوبات که در حوزه آموزش عالی به تصویب می‌رسد و برخلاف شان انقلاب اسلامی است موضع می‌گیرند که نمونه بارز آن بحث وقف اموال دانشگاه آزاد بود. اکنون در برنامه پنجم توسعه کشور ماده 24 آن در خصوص جذب دانشجویان پولی در دانشگاه‌های دولتی است که به تصویب نمایندگان مجلس است و شخصیت‌های علمی سیاسی و حتی تشکل‌های دانشجویی بر علیه این مصوبه موضع گیری‌هایی داشته‌اند. نظر خود را در این باره بفرمایید؟

- قدیانی: پولی کردن دانشگاه‌ها با این امر تعارض دارد که دانش‌آموز و یا دانشجویی در تمام دوران تحصیل خود زحمت کشیده و تحصیل کرده و حال در دانشگاه مناسبی قبول شده اما عده‌ای به جهت اینکه تمول مادی دارند به راحتی وارد دانشگاهی می‌شوند که همان دانشجوی زحمت کشیده در حال تحصیل است.باید توجه داشت که مگر دانشگاه‌های پولی نداریم؟ مگر دانشگاه آزاد و شبانه پولی نیست؟ پس باید در این خصوص دقت داشته باشیم تا دانشجویان را وارد هیجانات از این دست نکنیم.

دانشگاه پولی که بدون کنکور باشد مذموم است و وزارت علوم باید در این خصوص کنکور را برگزار کند و تا آنجا که منابع دولت اجازه می‌دهد همه از آموزش رایگان استفاده کنند و آنجایی که منابع دولت اجازه نمی‌دهد و توانمندی وجود ندارد براساس رتبه، دانشجویانی را با هزینه خودشان در دانشگاه‌ها بپذیرند اما اینکه دانشگاه بدون ضابطه هر فردی را با اخذ پول وارد دانشگاه کند و شهریه پولی هر دانشگاه متفاوت باشد قابل پذیرش نیست و در این خصوص باید رتبه علمی مدنظر قرار گرفته شود. در این فضا بسیج دانشجویی بحثی جدی دارد و به مصوبه‌ای که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده اعتراض دارد و اعتقاد دارد که دانشگاه پولی معنا ندارد.

*فارس: در پایان باتوجه به اینکه در ایام 16 آذر و روز دانشجو نیز قرار داریم اگر مطالبی دارید بفرمایید؟

- قدیانی: 16 آذر یک حرکت و جنبش دانشجویی است که جنبش‌های دانشجویی مسلمان بر علیه استکبار و استعمار خروشیدند. در فرایندهای اتفاق‌های تاریخی که آمده بعضا گروه‌هایی که دقیقا نقطه مقابل پدیدآورندگان 16 آذر بودند متولی 16 آذر شده‌اند.

بسیج دانشجویی سعی دارد 16 آذر را به جنبش‌های دانشجویی بشناساند و خوب تبیین کند. 16 آذر امسال با اول ماه محرم مصادف شده است و اعتقاد داریم که سلف انقلاب اسلامی ایران برگرفته از عاشورا و نهضت امام حسین(ع) است. لذا پیوندی میان عاشورا و جنبش دانشجویی است و در قالب یک حرکت کاملا عبرت خوانی که برگرفته از عبرت‌های عاشورا است می‌خواهیم پیوند دهیم.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط انقلابی 89/8/30:: 2:5 عصر     |     () نظر