سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دشمن ترینِ مردم نزد خدا و دورترینشان درمنزلت نزد او، پیشوای ستمکار است . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
فجر آفرینان
درباره



فجر آفرینان


انقلابی

جوان گزارش می دهد
سایه دروغ و تناقض بر سر شروط تازه خاتمی

علی رضائی - پس از آنکه سید محمد خاتمی در دیدار با اعضای فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی طی سخنانی ضمن بیان مطالبات جریان فتنه به ایراد شرط و شروط برای نظام پرداخت، بسیاری از صاحبنظران نه تنها شروط وی را مردود اعلام کردند، بلکه دوباره بر ایستادن وی در راس فتنه تاکید کردند.

در آخرین اظهارنظرات مرتبط با این موضوع، عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در سخنان پیش از خطبه های نمازجمعه دیروز تهران با بیان این‌که برای فتنه‌گران اتمام حجت شده است گفت: «شرط نظام، محاکمه‌ فتنه‌گران است. آن‌ها فرصت داشتند تا بدانند که در نظام اسلامی چنین فضایی وجود ندارد که توطئه کنند و بعد طلبکار باشند. این پیام قرآن به منافقان، اراذل و اوباش و کسانی است که شایعه‌پراکنی می‌کنند.»

شرطی که دوران 8 ساله اصلاحات را زیر سوال برد

از میان شروطی که خاتمی اخیرا برای نظام اعلام کرده و تصمیم گیری جبهه اصلاحات برای عمل در آینده را منوط به تحقق آن شروط دانسته، یک مورد بیش از سایر موارد سوال برانگیز است.

خاتمی فراهم آوردن ساز و کاری برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد را از جمله شروط اساسی برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات آینده اعلام کرده و توضیح داده است: «منظور از انتخابات ناسالم فقط امکان وقوع تقلب در رای گیری نیست، بلکه تاکید ما بر انتخابات سالم، حفظ سلامت در تمامی مراحل انتخابات از مقدمات تا نحوه تشخیص صلاحیتها، حقوق کاندیداها در نظارت بر صندوقها و روند رای گیری و شمارش آرا است.»

این اظهارات در حالی از زبان خاتمی ابراز شده است که وی 8 سال در جایگاه بالاترین مقام اجرایی کشور، دولت های هفتم و هشتم را رییس بوده و وزارت کشور در دو دولت اصلاحات مجری برگزاری هفت انتخابات از شورای شهر تا ریاست جمهوری و خبرگان رهبری بوده است.

تاکید بر انتخابات سالم و حفظ سلامت در تمامی مراحل انتخابات نیز در شرایطی توسط خاتمی مطرح است که شیوه فعلی برگزاری انتخابات با سال های 76 الی 84 تغییری نداشته است.

بر این اساس باید پرسید که آیا وزارت کشور دولت خاتمی، انتخابات ها را ناسالم برگزار می کرده است؟ و آیا سید محمد خاتمی در سیر ناسالم انتخابات، دو دوره به عنوان رئیس جمهور این مملکت انتخاب شد؟ و اگر اینطور بوده است، چرا در آن ایام که قدرت در اختیار اصلاح طلبان بود و وی ادعای سردمداری این جبهه را دارد، کوچکترین انتقاد و اعتراضی را نداشت؟ و اکنون که دیگر در حلقه قدرت نیستند و انتخابات دهم ریاست جمهوری را باخته اند، این ادعاها را بیش از یک سال است که مدام تکرار می کنند؟!

یا دروغ یا تناقض کلامی!

نگاهی به گذشته پاسخ این سوالات را روشن می کند. در سال 84 پس از برگزاری انتخابات نهم ریاست جمهوری و پیروزی محمود احمدی نژاد در مرحله دوم انتخابات، مهدی کروبی یکی از نامزدهای انتخاباتی، با اظهار نظراتی از جمله تشبیه خواب ظهرگاهی خود به خواب اصحاب کهف و تغییر نتیجه انتخابات در فاصله چند دقیقه خواب، نتایج انتخابات را مخدوش دانست. همچنین اکبر هاشمی رفسنجانی به قدری از نتایج انتخابات شکایت داشت که ظاهرا حاضر به پذیرش آن نشد و در آخر اینگونه ابراز داشت که شکایت خود را به دادگاه عدل الهی خواهم برد. اما در برابر این گلایه ها، رئیس دولت هشتم و وزارت کشورش به عنوان مجری انتخابات در اظهاراتی مشابه تاکید داشتند که انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری از سالم ترین انتخابات ها بوده است. تاکید دولت هشتم بر سلامت انتخابات نهم ریاست جمهوری به قدری موکد و محکم بود که خاتمی حاضر نشد حتی «تخلف» در انتخابات را بپذیرد و از این واژه استفاده کند.

تلاش فقط برای تکدیر بزرگترین افتخار نظام

علت تلاش خاتمی برای مخدوش نشان دادن تشخیص صلاحیت ها و حقوق کاندیداها نیز قابل بررسی است. در انتخابات هشتم مجلس شورای اسلامی و خصوصا سومین دوره انتخابات شهر و روستا که بسیاری از اصلاح طلبان و بعضا افراد ملی – مذهبی هم توانسته بودند فرصت حضور در رقابت را کسب کنند، اما با اقبال اجتماعی مواجه نشدند و مردم با صرف نظر از کاندیداهایی نظیر آنانکه در لیست یاران خاتمی گنجانده شده بودند، اصولگرایان را با انتخاب خود راهی مجلس و شورای شهر کردند.

در انتخابات نهم ریاست جمهوری نیز خاتمی با حمایت آشکار از یکی از کاندیداها – طوری که اعتراض و انتقاد مهدی کروبی دیگر کاندیدای انتخابات را از این اقدام غیرقانونی برانگیخته بود – باز هم نتوانست برگه های رای مردم را منقش به نام شخص مورد نظرش کند و این دلیلی نداشت غیر از سالم بودن انتخابات از ابتدای انقلاب تاکنون.

با این توضیحات، سلامت تمامی انتخابات از جمله انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران را می توان از همین اظهارات اخیر خاتمی نیز برای بار دیگر دریافت و فهمید که وی فقط از آن جهت که یک بازنده سیاسی است و امید به برد سیاسی در آینده هم ندارد، قصد تکدیر مهمترین و بزرگترین افتخار نظام جمهوری اسلامی یعنی مردم سالاری دینی و انتخابات سالم را دارد.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط انقلابی 89/10/11:: 1:50 عصر     |     () نظر