سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه خود را بشناسد، به غایت هر شناخت و دانشی رسیده است . [امام علی علیه السلام]
فجر آفرینان
درباره



فجر آفرینان


انقلابی

 18 تیر 1378 از کجا به کجا رسید (قسمت پنجم)

 

 18 تیر 1378 از کجا به کجا رسید (قسمت ششم)

ساعت 50/17 دانشجویان اعلام نموده‌اند که فردا ساعت 10 صبح در مسجد دانشگاه تهران تجمع خواهند نمود.
ساعت 15/18 آقایان سید هادی خامنه‌ای و محتشمی پور وارد کوی دانشگاه شدند که چندان مورد استقبال واقع نشده و مجبور به ترک کوی دانشگاه شده‌اند.
ساعت 30/19 جمعیتی حدود 150 نفر از دانشجویان در خیابان فاطمی در حال حرکت به سمت وزارت کشور می‌باشند.
ساعت 38/19 جمعیتی در حدود 300 نفر مقابل وزارت کشور حضور دارند و یک طرف خیابان مسدود گردیده است و شعارهایی بدین مضمون سر می‌دهند: «ایران شده فلسطین مردم چرا نشستین الله اکبر»
لازم به ذکر است این جمعیت در حال حرکت به سمت خیابان ولیعصر می‌باشند.
ساعت 10/20 جمعیتی در حدود 300 نفر در خیابان ولیعصر در حال حرکت به سمت میدان ولیعصر می‌باشند که از بین این جمعیت حدود 60 الی 70نفر نقاب زده‌اند. در ساعت 15/20 این جمعیت به میدان ولیعصر رسیده است.
ساعت 30/20 جمعیت ذکر شده در خبر قبل در حال حرکت به سوی چهار راه ولیعصر بوده و در حال پیوستن به تماشاگران فوتبال می‌باشند در ضمن شیشه اتوبوس‌ها را می‌شکنند و شعارهایی بدین مضمون سر می‌دهند: «ملت ما می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد – دانشجو دانشجو حمایت حمایت – مجلس فرمایشی تعطیل باید گردد.»
ساعت 56/20 برابر گزارشات دریافتی امروز بعد از ظهر یک نفر از سه نفر مجروحان حادثه کوی دانشگاه افسر وظیفه سپاه پاسداران به نام ابراهیم‌نژاد اهل پلدختر که به عنوان مهمان در کوی دانشگاه بوده، در بیمارستان درگذشته است که فرد یاد شده تنها کشته شده این حادثه می‌باشد.
ساعت 05/21 تعدادی حدود 700 نفر از برادران بسیجی از تقاطع جمهوری - ولیعصر به سمت بالا حرکت می‌نمایند.
ساعت 15/21 تعدادی حدود دو هزار نفر از جلال آل احمد به سمت کردستان در حرکت هستند.
ساعت 20/21 دکتر معین به همراه 1000 نفر در کوی دانشگاه هستند و اعلام نموده‌اند که امشب در کوی می‌مانند و فردا ساعت 10 صبح برای تحصن به مسجد دانشگاه تهران می‌روند.
جمعیتی در حدود 2500 نفر در خیابان ولیعصر به سمت شمال در حال حرکت و شعار می‌دهند: «20 سال سکوت تمام شد، مردم قیام شروع شد – ای ایران بت‌شکن بت بزرگ را بشکن – آزادی اندیشه با ریش و پشم نمی‌شه.»
مسیر حرکت جمعیت مزبور به شرح ذیل می‌باشد: کوی دانشگاه – خ جلال آل احمد – کاج – مقابل وزارت کشور – ولیعصر به سمت شمال – صدا و سیما.
ساعت 50/21 جمعیت 2500 نفر از دانشجویان به مقابل وزارت کشور رسیده‌اند تعدادی حدود 2000 نفر از سمت کوی دانشگاه به سمت میدان انقلاب در حرکت هستند.
ساعت 22 جمعیت 1000 نفری تقاطع جلال آل احمد و امیرآباد را مسدود کرده‌اند. ساعت 05/22 جمعیتی در حدود 3000 نفر از فاطمی وارد خیابان ولیعصر شدند و به سمت شمال در حرکت هستند و شعاری بدین مضمون سر می‌دادند: «ای ایران بت‌شکن بت بزرگ را بشکن.»

ساعت 40/14 بنا بر گزارشات دریافتی قرار است عزت‌الله سحابی از عناصر وابسته به نهضت آزادی و مدیر مسئول مجله «ایران فردا» تا دقایقی دیگر جهت سخنرانی به داخل کوی دانشگاه بیاید. همچنین عناصر نهضت قرار است فردا نیز ساعت 10 صبح از ابراهیم یزدی برای سخنرانی دعوت نمایند و همچنین قصد عناصر نهضت این است که جمعیت را به سمت صدا و سیما هدایت نمایند. یک دستگاه خودرو (با مشخصات معلوم) با دو سرنشین خانم اقدام به تهیه چوب و سلاح سرد جهت تجمع‌‌کنندگان می‌نمایند.
ساعت 55/14 خانم فائزه هاشمی به جمع دانشجویان خوابگاه پیوسته است.
ساعت 58/14 تعدادی کاریکاتور مبنی بر این‌که یک نظامی سگی با قلاده و زنجیر در دست داشته است توزیع گردیده است.
ساعت 15/15 شایعه‌ای مبنی بر حرکت دانشجویان در ساعت 17 بعدازظهر به سمت بیت رهبری شنیده شده است.
ساعت 20/15 یک عدد ساک دستی ورزشی بزرگ که حاوی اشیای سنگینی در داخل آن بوده است و دو نفر آن را حمل می‌کردند و از ضلع شمالی کوی دانشگاه به سمت جنوب حمل می‌نمایند.
ساعت 30/15 اطلاعیه‌ای با امضای آقای منتظری در خصوص محکومیت نیروی انتظامی منتشر و توزیع گردیده است.
ساعت 45/15 تعدادی حدود 300 نفر از دانشجویان آزاد در نظر دارند از میدان انقلاب به میدان آزادی حرکت نمایند و تعدادی نیز حدود 50 نفر از این جمعیت قصد درگیری با عوامل انتظامی را دارند.
ساعت 50/15 جمعیتی حدود 3 هزار نفر که در تقاطع جلال آل احمد و کارگر می‌باشند درعین این‌که خیابان را مسدود می‌نمایند اقدام به شعار دادن به شرح ذیل می‌کنند: «یا مرگ یا آزادی – ایران شده فلسطین مردم چرا نشستین – خاتمی خاتمی استعفا استعفا.»
ساعت 55/15 اعلام شده است که مهندس سحابی مدیر مسئول ماهنامه «ایران فردا» و از عناصر نهضت آزادی در حال سخنرانی می‌باشد.
ساعت 07/16 تعدادی حدود 100 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اقدام به حرکت در خیابان کارگر به سمت کوی دانشگاه با سر دادن شعارهای ذیل می‌نمایند: «مرگ بر استبداد – برادر دانشجو بپاخیز»
ساعت 15/16 در تقاطع کارگر (امیرآباد) درگیری بین تعدادی از دانشجویان و عناصر نیروی انتظامی به جهت حمله به خودرو نیروی انتظامی و به قصد تخریب آن صورت می‌گیرد و دانشجویان نیز اقدام به پرتاب نارنجک دستی می‌نمایند (یک عدد)و نهایتاً پس از خرد شدن شیشه‌های خودرو نیروی انتظامی، متواری می‌گردند.
ساعت 17 اکبر گنجی اقدام به سخنرانی می‌نماید که می‌توان گفت تندترین سخنران بوده است. وی در بخشی از سخنانش اظهار می‌دارد که: کودتاها همیشه در تابستان صورت گرفته و این کودتا نیز قرار بود در تابستان صورت بگیرد. گروه‌های فشار می‌خواهند جامعه مدنی را از بین ببرند. آنها اول پروژه محرم را دنبال می‌کردند چون لو رفت حالا پروژه تابستان را پیگیری می‌کنند.
ساعت 25/17 تعداد 100 نفر از دانشجویان با در دست داشتن چوب و ضمن بستن صورت‌هایشان به سمت میدان انقلاب در حرکت می‌باشند.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط انقلابی 89/4/18:: 12:16 عصر     |     () نظر