سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمتی نیست جز به همراه عصمت . [امام علی علیه السلام]
فجر آفرینان
درباره



فجر آفرینان


انقلابی
دروغ‌های رسانه‌های غربی درباره سوریه و وارونه نشان‌دادن حقایق آن

به گزارش شبکه خبری "راشا تودی "، مردم سوریه طرفدار آشوب‌های اخیر نیستند و افرادی ناشناس را مسئول این شورش‌ها می‌دانند.

به گزارش خبرنگار دیپلماسی عمومی و جنگ نرم خبرگزاری فارس، در مصاحبه‌ای که "نادژدا کوورکووا " از شبکه خبری "راشا تودی "، با " آنهار کوچنوا "، مدیرعامل شرکت گردشگری مسکو و متخصص در زمینه خاورمیانه انجام داده، آمده است که رسانه‌های غربی با تحریف اخبار مربوط به ناآرامی‌ها در سوریه، حمایت مردم از بشار اسد را به شکل مخالفت با او نشان می‌دهند؛ ضمن اینکه عوامل آمریکایی با پول و اسلحه سعی دارند به آشوب ها دامن بزنند.

* کوچنوا اطلاعاتی درباره ناآرامی‌های سوریه و عاملان گسترش خشونت در اختیار شبکه "راشا تودی " قرار داد

شبکه خبری "راشا تودی " مصاحبه‌ای با مدیرعامل یک شرکت گردشگری در مسکو ـ "آنهار کوچنوا "ـ انجام داد؛ وی در امور خاورمیانه تخصص دارد. او اغلب به سوریه سفر می‌کند و با صدها نفر از مردم منطقه در ارتباط است. وی اطلاعات خود را در مورد مواردی که رابطانش درباره این ناآرامی‌ها در اختیارش گذاشته‌اند، در اختیار ما گذاشت.

* هیچ‌کس از این آشوب‌ها حمایت نمی‌کند و مردم بیشتر طرفدار رئیس جمهورند

- راشا تودی (آر. تی) : در سوریه چه خبر است؟ وقایعی که خودتان از نزدیک دیده اید را بگویید؛ حرف خود سوری‌ها چیست؟
- کوچنوا: حتی یک‌بار هم نشده به کسی برخورد کنم که از این آشوب‌ها حمایت کند؛ حرفه من جوری است که با همه نوع آدمی برخورد دارم. در جاده‌های سوریه من ماشین هایی می‌بینم که عکس رئیس جمهور را روی شیشه‌شان چسبانده‌اند؛ از ماشین‌های کهنه و قدیمی گرفته، تا پورشه‌ها و هامرهای جدید. مردم را که نمی‌شود مجبور کرد عکس رئیس جمهور را به ماشینشان بچسبانند. این نشان می‌دهد که مردم، صرف‌نظر از موقعیت شغلی یا درآمدشان، طرفدار رئیس جمهورند، نه این شورش‌ها. مردم زیادی را دیدم که پرچم سوریه را به دست داشتند یا از ماشین بیرون می‌آوردند. چطور می‌شود جوانی را که با دوستانش بیرون آمده مجبور کرد، پرچم تکان دهد؟ اگر با ذهنیت مردم سوریه آشنا باشید، می‌توانید ببینید انگیزه صادقانه با اجبار و تحمیل چه فرقی دارد

* رسانه‌ها تظاهرات مردم در حمایت از بشار اسد را تظاهراتی علیه او جلوه دادند

من در 29 مارس، شاهد تظاهراتی در شهر حماه در حمایت از رئیس جمهور بودم - هزاران نفر مرد و زن، با فرزندان و کل خانواده‌شان آمده بودند. خیابان‌ها پر از مردم بود. وقتی دیدم شبکه "الجزیره " این تظاهرات را طوری نشان می‌دهد که به جای حمایت از رئیس جمهور، شبیه به اعتراض به او شده بود، واقعا جا خوردم. وقتی که دیدم پایگاه‌های خبری اسرائیل، عکس‌ها و ویدئوهایی از راهپیمایی این حامیان نشان می‌دهند و وانمود می‌کنند که آن‌ها مخالف رژیم بوده‌اند، باز هم شوکه شدم. مردم در این راهپیمایی عکس بشار اسد و پرچم سوریه را در دست داشتند و آن وقت آنها می‌گفتند آن‌ها علیه او هستند.

* خبرگزاری‌های غربی اخبار دروغین درباره تظاهرات مردم علیه دولت پخش می‌کنند

- آر. تی: رسانه‌ها اخبار زیادی مبنی بر تظاهرات ضد دولتی پخش می‌کنند.
- کوچنوا: جریان قدرتمندی برای پخش اخبار نادرست در کار است. در تاریخ اول آوریل، رسانه‌ها اخبار تظاهرات ضد دولتی عظیمی در دمشق را منتشر کردند. من آن روز در دمشق بودم، چنین تظاهراتی به وقوع نپیوست، نه من چیزی دیدم و نه مردم محلی.
در تاریخ 16 آوریل، خبرگزاری "رویترز " نوشت که 50 هزار مخالف رژیم به خیابان‌های دمشق ریختند و بعد با گاز اشک‌آور و باتوم متفرق شدند. ساکنان دمشق می‌دانند که امکان ندارد چنین تظاهراتی بدون اینکه مردم شهر متوجه آن شوند به وقوع بپیوندد. چند نفر پلیس لازم است تا مردم را متفرق سازد؟ و چطور است که هیچ‌کس جز خبرگزاری "رویترز " آن را ندیده است؟ [حتی]500 نفر در خیابان‌های دمشق جمعیت زیادی است؛ "رویترز " این اطلاعات را در دنیا، از جمله روسیه، پخش کرد. یک منبع دروغ می‌گوید و بعد یک کلاغ چهل کلاغ می‌شود و شایعه و گمانه‌زنی‌ها آغاز می‌شود.

* در فیلم‌هایی که از تظاهرات کشورهای مختلف نشان می‌دهند، همه شبیه هم هستند

مردم سوریه فیلم اخبار را تماشا می‌کنند. چه می‌بینند؟ تصاویری را نشان مردم می‌دهند که به ظاهر از سوریه گرفته شده، اما در واقع فیلم اعتراض‌های مصر یا یمن است. مردمی که در تصاویر تلویزیونی اعتراض‌های کشورهای مختلفی چون یمن، مصر، و سوریه‌اند همه عین هم لباس پوشیده‌اند. اما مردم سوریه می‌توانند فرق بین خود و مردم کشور همسایه را از روی چهره و لباس تشخیص دهند. این فیلم‌های خبرگزاری‌ها کاملاً نمایشی است و صحت خبری ندارد. یک لبنانی می‌تواند تفاوت فیلمی که در لبنان گرفته شده و فیلمی که در دمشق گرفته شده را با یک نگاه بفهمد؛ اما این رسانه‌ها باز هم فیلم‌ تظاهرات مردم در طرابلس، یا فیلم‌های چند سال پیش ناآرامی‌های عراق را برای نمایش ناآرامی‌های سوریه نشان می‌دهند.


* خود سوری‌ها هم وقایعی را که رسانه‌ها نشان می‌دهند ندیده‌اند

محفل‌های آنلاین بسیاری برای زنان در کشورهای عربی موجود است. زنان اطلاعاتشان را پس از مشاهده گزارش‌های تلویزیونی درباره "ناآرامی توده‌ها " در اختیار هم می‌گذارند. بعضی از زنان می‌نویسند، بیرون از پنجره شما چه خبر است؟ و زنان دیگر پاسخ می‌دهند: ما از ایوان نگاه کردیم، و هیچ‌کدام از آن چیزهایی که تلویزیون درباره‌اش حرف می‌زد را ندیدیم.

* به ادعای رسانه‌ها، پلیس‌های کشته شده، یا تظاهرکننده بوده‌اند یا از پلیس‌هایی که به هم‌وطنانشان شلیک نکرده‌اند

اخیراً، پلیس‌های غیر مسلح بسیاری کشته می‌شوند. تبلیغات رسانه‌ای بلافاصله آن‌ها را جای مردم معترضی که قربانی خشونت رژیم قرار گرفته‌اند جا می‌زند. تکرار می‌کنم، این پلیس‌ها غیر مسلحند. پلیس‌ها به کاربرد سلاح چندان وارد نیستند، چون مدت‌های مدیدی است که چنین آشوب‌هایی را ندیده‌اند. اما رسانه‌های غربی این پلیس‌های تازه‌کار کشته شده را یا قربانیان مردمی می‌خوانند، یا پلیسی که از آتش گشودن روی هم‌وطنانش اجتناب کرده، بستگی به سلیقه سردبیر دارد. به نظر می‌رسد "گوبلز " در این مورد حق داشت که می‌گفت: "دروغ هر چه بزرگ‌تر باشد، مردم راحت‌تر باورش می‌کنند. "
- کوچنوا: چون آن‌ها مورد اصابت گلوله کسانی قرار می‌گیرند که می‌دانند آنها غیر مسلحند

* کوماندوهای آموزش دیده توسط آمریکایی‌ها از عراق وارد سوریه شده‌اند تا به شورش‌ها دامن بزنند

- آر. تی: چه کسی به پلیس‌ها شلیک می‌کند؟
- کوچنوا: شایعات زیادی در سوریه هست. می‌گویند کوماندوهای آموزش دیده از عراق آمده‌اند. مردم سوریه کاملاً آگاهند که وقتی آمریکا عراق را اشغال کرد، جوخه‌های نظامی ویژه در آنجا تشکیل داد. این‌ها بودند که مردم را می‌کشتند، به درگیری بین شیعیان و سنی‌ها دامن می‌زند، و بین مسلمانان و مسیحیان اختلاف می‌انداختند؛ در خیابان‌ها، بازارها، مساجد و کلیساها بمب می‌گذاشتند. آن حملات تروریستی نه برای براندازی رژیم اشغالگر، که برای کشتن مردم غیرنظامی بود. همین چندی پیش سه کوماندو را در حومه دمشق گرفتند؛ داشتند بی‌هدف به مردم شلیک می‌کردند. بعد مشخص شد که عراقی هستند.
تلویزیون سوریه فیلمی را نشان داد که افرادی از بالای درختان و پشت‌بام خانه‌ها به پلیس و عابران، تیر شلیک می‌کردند. گاهی آن‌ها را دستگیر می‌کنند و متوجه می‌شوند یا عراقی‌اند، یا می‌پذیرند که برای این کار پول گرفته‌اند. این شبه‌نظامیان را در درا و لاتیکا نیز دستگیر کرده‌اند. آن‌ها اسلحه‌های آمریکایی داشتند.

* مزدورانی که از آمریکا پول و اسلحه می‌گیرند برای شورش به پا کردن وارد سوریه شده‌اند

اطلاعات مخفی لبنان چند ماشین حامل اسلحه را ردگیری کرده بود که وارد لبنان می‌شدند. یکی از همین ماشین‌ها را که از عراق می‌آمد متوقف کردند. در آن ماشین‌ها نیز سلاح‌های آمریکایی بود. گزارش‌هایی نیز از افراد دستگیر شده‌ای رسیده که مقادیر زیادی پول همراهشان داشتند، پولی که دلار آمریکایی بود. این افراد موبایل‌های ماهواره‌ای گران‌قیمتی داشتند که اطلاعات سوریه نمی‌توانست ردگیری کند. در سوریه دیگر پوشیده نیست که آمریکایی‌ها فرصتی مناسب برای سر بازگیری و آموزش کوماندوها در عراق داشتند تا بتوانند آن‌ها را به نقاطی که می‌خواهند بفرستند.

* حتی خود آمریکا نیز منکر دخالت در ناآرامی‌های سوریه نیست

"هیلاری کلینتون " از همین حالا گفته که اگر سوریه روابطش را با ایران قطع کند و دست از حمایت حماس و حزب‌الله بردارد، تظاهرات روز بعدش متوقف خواهد شد. یعنی آن‌ها حتی تلاشی در پنهان نگه داشتن دخالت خود در شورش‌های سوریه نیز نمی‌کنند. شواهد بسیاری مبنی بر دخالت خارجی در امور است.
نهایتاً، مردم می‌گویند تظاهرکنندگان را از مناطق دیگر به سوریه می‌آورند. این مردم حرف زدن و ظاهرشان با مردم محلی متفاوت است. در این حوالی هیچ‌کس آن‌ها را نمی‌شناسد. پرسش اینجاست که چه کسی این اتوبوس‌ها را کرایه می‌کند و هزینه رفت و آمد این افراد را می‌پردازد.

* "عبدالحلیم خدام "، که خود سرمایه کلانی را غارت کرده، آغازگر شورش‌ها بود

"عبدالحلیم خدام "، معاون پیشین رئیس جمهوری سوریه، آغازگر شورش‌ها در نقاط ساحلی بود. او نیمی از سرمایه کشور را غارت کرده بود. او در توطئه‌های فساد دست داشت و در نهایت نیز به غرب فرار کرد. او بود که "بشار اسد "، رئیس جمهور سوریه را متهم به ترور نخست وزیر پیشین لبنان، "رفیق حریری "، کرد. سوری‌ها قویاً بر این باورند که "سعد حریری "، بابت پراکندن این شایعه در مورد قتل رفیق حریری، شخصاً ویلایی به "عبدالحلیم خدام " اهدا کرده بود. اما وقتی این شایعه بی‌پایه خوانده شد و تأیید نگشت، ویلا را از او گرفتند. امروز، کسانی که به ماشین‌ها در بانیاس شلیک می‌کنند، فریاد می‌زنند: "ما بشار را نمی‌خواهیم، ما عبدالحلیم را می‌خواهیم! ".

* حتی مخالفان دیگر بشار اسد نیز علیه خدام هستند

مخالفان صلح‌طلب و فرهنگی دیگری نیز در بانیاس هستند که سال‌هاست علیه رژیم بشار اسد بوده‌اند. اما آن‌ها نیز از اتفاقات جاری متحیر شده‌اند و به هیچ‌وجه طرفدار خدام نیستند. آنها می‌گویند: "او دزد است. او بیشتر سرمایه ما را به اسم مبارزه با فساد و دزدی غارت کرد. ".

* کشتار وحشیانه مقامات نظامی و بعضاً فرزندان آن‌ها با هدف ارعاب مردم است

- آر. تی: کسانی که از کشورهای دیگر به سوریه می‌آیند، چه نقشی در بی‌ثبات کردن سوریه دارند؟
- کوچنوا: این پرسشی است که پاسخ مشخصی ندارد. خبری به بیرون درز کرد مبنی بر این‌ که "دن فلدمن " نماینده ویژه "هیلاری کلینتون " برای خاورمیانه، اواسط آوریل، در استامبول با نمایندگانی از گروه‌های مخالف نظام سوریه ملاقات کرد و تاکتیک‌هایی برای ترور مقامات نظامی پیشنهاد داد. کمتر از سه روز پس از آن ماجرا، در تاریخ 19 آوریل، چند مقام نظامی به شکلی وحشیانه در سوریه کشته شدند. نه تنها مورد حمله قرار گرفته و کشته شده بودند، بلکه سه فرزند نوجوان یکی از این ژنرال‌ها که با او در ماشین بودند نیز با خنجر پاره‌پاره شده بودند. هدف از قتل‌هایی که با وحشیگری بسیار صورت می‌گیرد ارعاب مردم است. همین اخبار فرزندانی که با خنجر پاره پاره شده بودند به خوبی به این هدف رسیده بود.

* پس از دستگیری کودکان در درا و آزادی آن‌ها سپاهیانی به درخواست مردم به آنجا آورده شد

- آر. تی: گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این بود که شورش‌ها وقتی آغاز شد که کودکانی را در شهر درا دستگیر کردند که داشتند روی دیوار شعار ضد دولتی می‌نوشتند؟ آیا این گفته صحت دارد؟
- کوچنوا: تمامی بچه‌ها به سرعت آزاد شدند. علاوه بر این، روزنامه‌های دولتی سوریه حکم آزادی آن‌ها را منتشر کرد.
- آر. تی: آیا سپاهیانی به درا آورده نشد؟
-کوچنوا: چرا، آورده شد. پس از آن که دفتر استاندار را گرفتند، ساکنان محلی از دولت درخواست کمک کردند و نیروی نظامی به آنجا فرستاده شد. من ویدئوها را هم دیدم. تظاهرکنندگان فیلم را در اینترنت پخش کردند و بلافاصله پس از آن پاکش کردند. اما مردم از روی آن کپی کردند. سربازان ایستاده‌اند و مردم به سمت آن‌ها می‌آیند و در کمال آرامش صحبت می‌کنند. هیچ‌کس به هیچ‌کس شلیک نمی‌کند.

* مردم بیشتر به سرودهای میهن‌پرستانه گوش می‌کنند و برای سخنرانی بشار اسد در تلویزیون دست می‌زنند

- آر. تی: آیا این حس در سوریه هست که اگر از حمایت حماس خلاص شوند و فلسطینی‌ها معاهده صلحی با اسرائیل امضا کنند، تمامی شورش‌ها بلافاصله پایان می‌پذیرد؟
- کوچنوا: نه، چنین حسی نیست. مردم این جامعه هم‌بستگی دارند. آن‌ها در کنار هم ایستاده‌اند، چون می‌بینند که دشمن بسیار خطرناک است. مثلاً، پیش از این که تاکسی سوار می‌شدم، به غیر از موسیقی پاپ، یا قرائت قرآن چیزی از رادیو نمی‌شنیدم. اما حالا، سرودهای میهن‌پرستانه از تمامی ماشین‌ها به گوش می‌رسد. وقتی بشار اسد در تلویزیون صحبت می‌کرد، مردمی که در سوپرمارکت به سخنانش گوش می‌کردند، تشویقش می‌کردند. نمی‌شود مردمی را که از تلویزیون به سخنان رئیس جمهور گوش می‌کنند را مجبور کرد که تشویقش کنند.

* مردم از راهزنان یا تیراندازهای ناشناس می‌ترسند و بیرون نمی‌روند

- آر. تی: در روزهای اخیر حال و هوای مردم چطور بوده است؟
- کوچنوا: مردم می‌ترسند بیرون بروند. در برخی مناطق، مردم جانشان را به خطر انداختند تا با دوربین فیلم‌برداری ضبط کنند که چطور افراد ناشناسی سوار ماشین می‌شوند و حرکت می‌کنند و بعد شروع می‌کنند به تیراندازی در تمامی جهات. آن‌ها به این شکل در دل مردم ترس می‌اندازند.
راهزنان پلی روی جاده نزدیک ساحل را بند آوردند. بلافاصله، ارتش آن‌ها را عقب راند. یکی از رابطان سوری من گفت: "به مردم زیادی نیاز نیست که کشور را به دردسر بیندازند. " گذاشتن پنج نفر در یک جاده اصلی کافی است که کل منطقه را فلج کند. مردم نمی‌توانند مواد غذایی را به جایی تحویل دهند یا خود را به بیمارستان برسانند؛ و به دلیل همین چند راهزن، کل کشور متحیر به جا مانده است.

* تلویزیون سوریه، بر خلاف دروغ رسانه‌های غربی، آرامش حقیقی شهرها را نشان می‌دهد

اکنون تلویزیون سوریه فیلم‌های زنده‌ای از بخش‌های مختلف دمشق و دیگر شهرها نشان می‌دهد تا مردم بفهمند که چقدر زندگی آشکارا به حالت سابق برگشته، حالا فرقی نمی‌کند رسانه‌های غربی چه نشان دهند.
شایان ذکر است که راهزنان عامدانه تلاش داشتند بذر نفرت را در جوامع مختلف بکارند. اخیراً، شیخی، در خطاب به ساکنان جنوب، به درزی‌ها، به ویژه زنان، توهین کرد. رسانه‌های خارجی این ویدئو را پخش کردند و در اینترنت هم تبلیغش را کردند. تا به حال چیزی شبیه به این در سوریه اتفاق نیفتاده بود. این تحریک کردن‌ها در دمشق با شکست مواجه شد، هر چند تلاش‌هایی برای دشمن کردن جوامع مذهبی با هم صورت گرفت. کسانی که مردم را تحریک می‌کنند در مناطق روستایی نیز با عدم حمایت روبه‌رو شدند - در آنجا هم شروع به پاشیدن بذر نفرت کرده‌اند. عظیم‌ترین تظاهرات درا تنها 500 نفر را جمع کرد. اما آن‌ها می‌گویند که فقط 450 نفر کشته شدند.

* اصلاحات دولت سوریه: برداشتن قانون ازدواج، تظاهرات قانونی، حق شهروندی کردها، و تغییر فرمانداران بوده است

- آر. تی: آیا دولت اصلاحاتی صورت داده است؟
-کوچنوا: دولت قانون ازدواج را برداشته و اجازه راهپیمایی‌های قانونی را، در صورتی که پنج روز جلوتر مجوز آن اخذ شود، صادر کرده است. به خارجی‌ها اجازه داده‌اند املاک و مستغلات خریداری کنند. به کردها حقوق شهروندی داده‌اند. تا پیش از این، کردها به دلایل تاریخی، از این حق محروم بودند. دولت در حال افتتاح دوره‌های تجاری برای زنان در شمال سوریه است. بسیاری از فرمانداران استانی اخراج شده‌اند، که متأسفانه در برخی موارد افراد صادقی بودند. مانند کسانی که قبول نکردند مجرمان را با رشوه از زندان آزاد کنند و هدف دشمنی مردم قرار گرفتند.

* هیچ بلیتی برای سوریه نیست

- آر. تی: آیا تعداد پروازها به سوریه کاهش یافته است.
- کوچنوا: هیچ بلیتی برای سوریه نیست. ما می‌خواستیم گروهی گردشگر را به سوریه بفرستیم، اما برای 30 آوریل، هیچ بلیت هواپیمایی برای سوریه نبود. اما روس‌ها در حال فرار از سوریه نیستند. در این باره به دلیل شغلم اطلاعات کافی دارم.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط انقلابی 90/5/24:: 3:10 عصر     |     () نظر