سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که آرزو را دراز کرد ، کردار را نابساز کرد . [نهج البلاغه]
فجر آفرینان
درباره



فجر آفرینان


انقلابی

فرهنگ استفاده از اینترنت<\/h1>

نویسنده :  عبدالرضا بروسان<\/h5>

اینترنت فضایی مجازی و بسیار گسترده است که استفاده از آن روز به روز در حال افزایش می باشد. اینترنت در ابتدا با هدف تبادل اطلاعات از به هم متصل شدن چند شبکه ی کامپیوتری در  ارتش ایالات متحده ی آمریکا متولد شد و بعد از آن به بخشهای خصوصی آن کشور و کشورهای دیگر رسید. در سال 1372 به همت مرکز تحقیقات فیزیک نظری تهران اینترنت وارد ایران شد. در حال حاضر موارد استفاده از  اینترنت بسیار زیاد شده و روز به روز هم در حال افزایش است. حال که این تکنولوژی را وارد کرده ایم باید  در این زمینه آموزشهای لازم را هم به کاربران آن بدهیم و سیاستهای فرهنگی جامعه را برای استفاده صحیح از آن تطبیق دهیم تا کمتر شاهد آسیب پذیری در این زمینه باشیم. در حال حاضر فرهنگ استفاده از اینترنت  به کاربران آموزش داده نشده است. چرا که باید در اینترنت هدفمند وارد شد و استفاده کرد.

یکی از مهمترین عوامل  فرهنگ سازی خود وب سایتهای اینترنتی هستند که باید سازماندهی شوند و کنترل لازم روی آنها اعمال شود  که متأسفانه در حال حاضر قوانین مشخصی برای وب نویسان تعریف نشده است.

برخی از وب سایتها برای جذاب تر نمودن صفحه وبشان از لینکها و صفحات وب غیر اخلاقی و یا بی فایده استفاده می کنند که از  جمله اثرات منفی اینگونه لینکها و صفحات وب:  1) بد جلوه دادن اینترنت ایران در سطح جهانی و داخلی 2) اتلاف وقت و پرداخت هزینه اینترنت اضافی 3) وارد شدن کدهای مخرب و ویروسهای رایانه ای به کامپیوتر (که به بیش از 2 میلیون رسیده) و ... .

 قطعاً باید اعتراف کرد که جای تدریس و آموزش فرهنگ  صحیح استفاده از اینترنت در مدارس و دانشگاه های ما خالی است. اتاقهای گفتگو یا همان چت رومها  فضایی برای وقت گذرانی جوانان شده در صورتی که می توان از این ابزار برای تبادل اطلاعات علمی،  فرهنگی، دینی، ... مفید استفاده کرد.

 وب گردی معضل فراگیر شده، کاربران به جای جستجوی هدفمند در ایتنرنت، بدون هدف از صفحه وبی به صفحه وب دیگر برای وقت گذرانی سیر می کنند. تجارت الکترونیک یکی از فعالیتهایی است که روز به روز در حال گسترش است و می توان به جای وب گردی و اتلاف وقت به این تجارت پرسود روی آورد. آمارها نشان می دهد کاربران اینترنت در ایران حدوداً 75 درصد زمان اینترنت خود را استفاده تفریحی اعم از وب گردی، اتاقهای گفتگو و... می کنند و این زنگ خطریست برای برنامه ریزان فرهنگی کشور. فرهنگ  سازی نیاز به برنامه ریزی دارد، نمی شود با فیلترینگ و ترمینیشن تعداد معدودی سایت با هزینه های گزاف، که  کاربران نیمه حرفه ای هم به راحتی  با روشهای تونلی آن را دور می زنند، فرهنگ سازی کرد. امیدواریم برای ایجاد بستری سالم جهت استفاده کاربران در اینترنت برنامه ریزهای لازم صورت گیرد و جوانان هم  با آگاهی و بصیرت بیشتربا استفاده صحیح از اینترنت در جهت پیشرفت خود و کشور گام بردارند.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط انقلابی 90/5/11:: 5:55 عصر     |     () نظر

از شیخ صانعی تا وایکینگ نروژی

تعجب است از ذهن‌هایی که به این زودی گذشته را فراموش می‌کنند و یادشان می‌رود که چه افرادی دو سال پیش، خواب آرام را بر مردم حرام کردند و به بهانه‌های واهی و بی‌دلیل، امنیت را از مردم گرفتند. از آقای صانعی بعید است که به خاطر نداشته باشد اوباشی که ایشان را مرجع خویش می‌نامیدند و در «لباس» دانشجو و به قول ایشان نخبه...

چند روز پیش، جمعی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشکد? پردیس کشاورزی دانشگاه تهران با آقای صانعی دیدار داشتند که حرف‌های تأمل‌ برانگیزی در آن گفته شد. حرف‌هایی از جنس مقدس‌سازی و اسطوره‌ پروری سران فتنه، آن هم از سوی افرادی که دائماً جمهوری اسلامی را به خاطر انجام چنین کارهایی لعن و نفرین می‌کنند.

در ابتدای این دیدار و برای موجّه و مسلمان نشان دادن چهر? فتنه، صانعی به آغاز ماه رمضان و لزوم استفاده از معنویات ویژ? آن اشاره کرده و ناامیدی به رحمت الهی را گناه کبیره عنوان می‌کند. شنیدن چنین حرف‌هایی از افراد معلوم‌الحالی چون صانعی، انسان را یاد تذکر امام علی (ع) می‌اندازد که فرمودند: کلام حقی است که از آن استفاده ناحقی شده است. افسوس از چنین مباحث و گفتارهایی که بازیچ? دست مزوران دوران قرار گرفته و خیال می‌کنند می‌توانند با قرآن به نیزه کردن، سیاهی رفتارهای‌شان را که به چهر?‌شان افتاده پنهان سازند.

بعد از این تذکر اخلاقی، نوبت به بی‌اخلاقی کردن مجدد وی رسیده و برای ظالم نشان دادن نظام جمهوری اسلامی، رگباری از تهمت‌های تکراری و هزار بار گفته شده و حتی یکبار اثبات نشده از زبان او جاری شد. در قسمتی از این سخنرانی، صانعی به لزوم پیروی از ائمه در مقابله با ظلم اشاره کرده و می‌گوید: «معیار در این مسأله این است که با کسانی که به حق مردم ظلم می‌کنند و حقوق اساسی و شهروندی مردم را نادیده می‌گیرند، نفاق دارند و استبداد می‌ورزند، نه‌تنها دروغ می‌گویند بلکه اصلاً بنا دارند راست نگویند، باید با همه این افراد و جریانات مبارزه فکری و مدنی به‌صورت‌های مختلف و مناسب انجام گیرد.»

ای کاش آقای صانعی قبل از اینکه به کیفیت مبارزه با ظلم می‌پرداختند، به سمت آینه رفته و نگاهی به چهر? خویش کرده تا شاید می‌توانستند رد پای ظلم‌هایی که از ناحی? وی و هم پیاله‌گانش به اسلام و انقلاب و جمهوری اسلامی شده را ببینند. دریغ از افرادی که خودشان رطب خورده و منع رطب دیگران می‌کنند. دریغ از افرادی که خودشان به حق‌الله  و حق‌الناس ظلم کرده‌اند ولی دیگرانی را که بریّ از ظلم کردن‌اند، انذار می‌دهند که ظلم نکنید. باید از ایشان پرسید چه کسی ظالم است؟ نظام یا کسانی که به بهانه تقلب در انتخابات  کشور را هشت ماه به آتش کشیدند؟ به بیت المال و اموال مردم حمله کردند و آنان را به آتش کشیدند، با پاره های سنگ به سوی زنان حمله ور شدند، علم و بیرق هیئات حسینی را پاره و آتش زدند و در روز عزای حسین (ع) کف و سوت زدند و... ؟! آیا این افراد که آقای صانعی از آنان دم می زند حقوق شهروندی را نادیده گرفته به آن تعرض کردند یا مردمی که به هر دلیلی در انتخابات به کس دیگری جز کاندیداهای این جریان رای دادند؟ چرا حامیان فتنه سبز به حقوق شهروندی حداقل 26 میلیون انسان تعرض کرده و آن را پایمال کردند؟

در ادام? این نشست آقای صانعی به بحث امنیت در جامعه اشاره می‌کند و برای اینکه از دیگر دوستانش عقب نماند که این روزها دائماً بر طبل وجود بی‌امنیتی در ایران می‌کوبند، به برخی حوادث پس از انتخابات سال 88 توسل جسته و می‌گوید: «آیا این‌که صدها نفر از نخبگان ملت از مرد و زن، استاد و دانشجو و عالم و غیرعالم زندانی می‌شوند، آن هم با محرومیت برخی از آن‌ها اگر نگوییم همه آن‌ها از حقوق اولیه زندانی، این امنیت است؟ این‌که اشخاص باتقوا و مدیر و مدبّری هم‌چون جناب آقای کروبی و زبده‌السادات و الکرام آقای مهندس موسوی با خانواده‌هایشان در حصر خانگی آن هم حصری که از جهت محرومیت بسیاری از حقوق اولیه‌شان تقریباً با سلول برابر است، به سر می‌برند، این امنیت است؟ این که به کسی که روزی رئیس‌جمهور یک ملت بوده، در مراسم ختم یکی از بستگانش به او حمله‌ور می‌شوند، آیا این امنیت است؟»

تعجب است از ذهن‌هایی که به این زودی گذشته را فراموش می‌کنند و یادشان می‌رود که چه افرادی دو سال پیش، خواب آرام را بر مردم حرام کردند و به بهانه‌های واهی و بی‌دلیل، امنیت را از مردم گرفتند. از آقای صانعی بعید است که به خاطر نداشته باشد اوباشی که ایشان را مرجع خویش می‌نامیدند و در «لباس» دانشجو و به قول ایشان نخبه، چگونه در خیابان‌ها راه را بر مردم بسته و مزاحم نوامیس ایشان شده و چندین نفر از بندگان خدا را راهی بیمارستان و حتی گورستان کردند. جالب است که در این شرایط، اینگونه افرادی با کارنامه‌های معلوم و واضح در ایجاد اغتشاش و ناامنی، فریاد وااسلامای امنیت و آزادی سر می‌دهند. کسانی که ریش? برخی از اتفاقات ناگوار این روزها را باید در تشنجات ایجاد شده در اعمال آنها دانست، با گستاخی فراوان سینه سپر می‌کنند و توپ را به زمین دیگران می‌اندازند، به این خیال که مردم نمی‌فهمند و گول نیرنگ‌شان را خواهند خورد. اما پر واضح است که دفاع ایشان و هم کیشان‌شان از خانه‌خراب‌کن‌هایی که به علت براندازی نظام در حبس‌اند بهترین دلیل است بر ناحق بودن گفتارشان.

جالبی ماجرا در این است که از شیخ کروبی به عنوان فردی مدیر و مدبر و از موسوی یه زبده‌السادات و الکرام نام برده می شود. یعنی کسی که ضعف مدیریتی و بی لیاقتی او در پست هایی چون ریاست بنیاد شهید بر همگان معلوم است و حتی توانایی چرخاندن حزب وابسته به خود را هم ندارد می شود فردی مدیر و مدبر! و یا آن یکی که این همه ظلم در مدت این دو سال به مردم و کشور ایران انجام داده و دست دوستی به دشمنان قسم خورده این کشور چون آمریکا و اسرائیل و انگلیس داده می شود زبده‌السادات و الکرام! خنده دار است نه؟

اما این افاضات به همین جا ختم نمی‌شود و در انتهای نشست مزبور، صانعی دست به شبیه‌سازی سران فتنه با امامان شیعه می‌زند و حبس خانگی آنها را با زندانی‌شدن‌های ائمه یکی می‌شمرد: «همه شما و تمام نخبگان جامعه وظیفه دارید کسانی را که در معرض فریب خوردن هستند، آگاه کنید، اما باید توجه داشت که این مسئله باید در چارچوب مدنی و در جهت اصلاح جامعه و با تمسک به سیره ائمه(علیهم السلام) باشد؛ مطمئن باشید اگر با این نیت و با این روش به دنبال انجام وظیفه در جهت احقاق حقوق خود و جامعه باشید، نتیجه خواهید گرفت»

وی در ادامه می‌گوید: «مبارزه با ظلم در زمان ائمه(علیهم السلام) از زمان امیرالمؤمنین و حضرت زهرا(سلام الله علیهم اجمعین) آغاز و تا زمان امام حسن عسکری(علیه السلام) ادامه داشت. در تمام این دوران، فشار به حدی بود که حتی برخی ائمه(علیهم السلام) در خانه خود در حصر بودند و حتی زمانی که از دنیا می‌رفتند، اجازه نمی‌دادند جنازه شریفشان در قبرستان دفن شود و لذا جبراً در خانه ملکی خود مدفون می‌شدند... با همه این اوصاف و علی‌رغم همه سختی‌ها و مرارت‌ها، مبارزه با ظلم و استبداد تا زمان امام حسن عسکری(علیه السلام) ادامه داشت و اگر تفاوتی دیده می‌شود، در سبک مبارزه است که یکی از این راه‌ها مبارزه منفی بود.»

لطفاً انصاف به خرج دهید و بین مشقت‌های زندان بزرگانی چون امام هادی (ع) و امام حسن عسگری (ع) با حبس خانگی موسوی و کروبی مقایسه کنید. علت زندانی‌شدن ائم? ما که حفظ دین و برقراری عدالت بود کجا و علت حبس سران فتنه که از بین بردن میراث اسلام بود کجا؟ شرایط حبس ائم? اطهار (ع) که پر از رنج و شکنجه بود کجا و در خانه ماندن سران فتنه کجا؟ مظلومیت امامان عزیز ما که با اینگونه یکی‌سازی‌ها همچنان ادامه دارد کجا و ظلم سران فتنه که با اسطوره‌کردن خویش سرایت تاریخی پیدا می‌کند کجا؟ یعنی هر کسی که در زندان و یا در حبس گرفتار شد دارای خصوصیتی چون العیاذ بالله ائمه اطهار است؟ آیا «علت» های در حبس شدن اشخاص مهم نیست؟ اگر این طور است پس شخصی چون این «وایکینگ نروژی» که بیش از 80 نفر را کشته و حال گرفتار حبس شده است نیز دارای نستجیر بالله خصوصیتی چون ائمه است!

در هر صورت، بینش و بصیرت مردم مسلمان و انقلابی ما آنقدر بالا هست که فرق اصل و فرع را تشخیص دهند و فریب تزویر زبیریان زمان را نخورند. هرچند خواص و نخبگان مردود مملکت ما در تلاش‌اند تا چهره‌ای ملکوتی و مقدس از خویش بجا بگذارند، اما مردم ما ابراهیم‌گونه بت و اسطور? کذایی ایشان را شکسته و خواهند شکست و با وجود تلاش‌گران اجرای قرآن، ارزشی برای قرآن‌های روی نیزه قائل نخواهند شد.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط انقلابی 90/5/11:: 5:55 عصر     |     () نظر
به گزارش مشرق ، در این پیام، که سایت شخصی سید محمد خاتمی آن را منتشر کرده است، وی با ابراز تسلیت به ملت و دولت نروژ، اظهار می دارد: «این که حتی جامعه‌ای آزاد و اهل مدارا، ملتی آرام و صلح دوست در نروژ نیز از خشونت و افراطی‌گری مصون نیست، حاکی از ریشه‌دار بودن این پدیده خطر‌بار در جهان کنونی است که مسئولیت ما و شما و همه تلاش‌گران و دل بستگان راه صلح و گفت‌و‌گو را مضاعف می‌کند.»

خاتمی در این پیام آورده است: «ملت بزرگ ایران که خود از قربانیان تروریسم وحشی و بی‌نقاب بوده است به خوبی رنج ملت بزرگوار شما را از این جنایت درک می‌کند. در دنیای ما که با کمال تأسف غلبه با خشونت و زور و سلطه‌گری از یک‌سو و استبداد و عقب‌ماندگی و تحقیر‌شدگی از سوی دیگر است، در غیبت عنصر ناب "عدالت” این پدیده شوم (تروریسم) امکان ظهور و رشد بیشتر یافته است.»

رییس جمهور سابق ایران با تاکید بر گفت‌و‌گو و تفاهم بر اساس احترام متقابل، هرگونه خشونت در جهان معاصر را محکوم کرده، بیان می دارد: «هرگونه خشونت را چه ناشی از استیلاطلبی و منفعت‌گرایی‌های ظالمانه باشد و چه به صورت تروریسم ظاهر شود محکوم می‌کنیم و بر صلح مبتنی بر عدالت میان افراد و جوامع و نفی و حذف تعصبات توهم‌آمیز و بی‌عدالتی از عرصه حیات بشری تأکید می‌نماییم.»

اگر چه قتل عام مردم بی گناه در نروژ و یا هر جای دیگر جهان امری مذموم و ناپسند است و ابراز همدردی جناب خاتمی از این باب امری پسندیده است، اما جای تاسف است که وی از ابتدای قیام مردم بحرین بر علیه همان چیزی که آن را " استیلاطلبی و منفعت‌گرایی‌های ظالمانه " نامیده است تاکنون کوچکترین پیامی صادر نکرده است.
گویا از منظر خاتمی خون دوستان نروژی ایشان رنگین تر از خون شیعیان مظلوم بحرین است.
 
 

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط انقلابی 90/5/8:: 7:58 عصر     |     () نظر

روزه ماه مبارک رمضان با ما چه می کند؟

علیرضا پناهیان

خوب نیست که آدم آخر ماه رمضان برسد و طبق معمول حسرت فرصت های از دست رفته را داشته باشد هرچه حسرت در آینده هست، از همین الان حرصش را بخورد بهتر است و یقیناً بیشتر به آن خواهد رسید. شما الان بیشترین اهتمام را داشته باشید برای اینکه تا آخر ماه رمضان بیشترین بهره را ببرید، ؛ عارفانه بیشترین حسرت ها را بخورید. ولی دیگر آن حسرت ها جانسوز و جگرسوز نخواهد بود، بلکه آن حسرت ها خیلی لطیف و زیبا خواهد بود.

اثر حداقلی و حداکثری روزه
---------------------------------
یکی از راه ها بسیار مهم برای اینکه از رمضان و فرصت های قشنگ آن بیشتر استفاده را بکنیم این است که:
 
غرض هایی که خدا از صیام دارد، از روزه دارد، این غرض ها را در آن غور کنیم و غواصی کنیم.
دل بدهیم. نه اینکه خودمان را در اختیار این عمل زیبا و شریف و نیک مثل روزه قرار بدهیم و بگوییم خوب حالا ما را ببرد دیگه، که حالا یک کاری با ما بکند، آن کاری که با ما خواهد کرد اثر حداقلی روزه است.
اثر حداکثری روزه این است که به روزه بگوییم که تو می خواهی با ما چکار کنی؟ تا تو را کمک کنیم این را می گویند، آگاهانه و عارفانه با احکام دینی برخورد کردن.
این برخورد را شما با نماز هم می توانید داشته باشید. به نماز بگویید که تو با من چکار می خواهی بکنی؟ این شبیه همان همکاری بیمار و پزشک است که می گویند خیلی وقتها پیش شرط مهم در درمان است.

کمک های روحی ما به روزه برای تأثیر گذاری بیشتر
----------------------------------------------------------
برای اینکه از روزه رمضان که بزرگ ترین و حجیم ترین تکلیف این ماه است، کامل استفاده کنیم باید برویم از روزه بپرسیم که تو با ما چی کار داری بعد خود ما کمک کنیم روزه را، در این که این تاثیر را بگذارد.
کمک اول ما با معرفت خود ما است.
کمک دوم ما با تصدیق ما.
کمک سوم ما با تلقین ما است.
این ها کمک های روحی است. ما باید در مورد شرح مشاغلی که دین برای انسان تولید می کند صحبت کنیم. در ادارات برای هر شغلی شرح شغل(شرح وظایف) می نویسند و وظایف وجنس کارها را کنار هم توضیح می دهند و بعد می آیند براساس آن حجم کار را تعیین می کنند. دین هم برای آدم یک شرح شغلی ایجاد می کند که غفلت نکردن از آن شغلی که دین برای انسان ایجاد می کند بسیار مهم است. یکی از شغل هایی که دین برای انسان ایجاد می کند این است که ما از فکرمان در تلقین استفاده بکنیم. باید از اراده بی عمل استفاده بکنیم همانند فوتبال که می گویند فوتبالیست باید بدون توپ بدود چرا که دویدن بدون توپ در زمین به قصد فریب حریف و فضاسازی انجام می شود. اراده بدون عمل یعنی چه؟ کاری نمی خواهد انجام بدهی. اراده می کنی که هیچ کاری نکنی همین، اراده می کنی.
سجده را همه می روند آن کسی از سجده بیشتر استفاده می کند که می گوید خدایا می خواستی با سجده چی کاری با من بکنی؟ خوب ذلیل بشوم بعد به خودش موقع سجده می گوید ذلیل بشو دیگر! صورتت را به خاک کشیدی؟ خوردی؟ چشیدی؟ مزه داشت؟ چقدر بزرگ بود ببین با تو دارد چی کار می کند؟. این ها را می گویند اراده بدون عمل یعنی شما به قلب خودت به اندیشه خودت فشار می آوری تا او را به نقطه ای برسانی، بدون اینکه حرکت ظاهری انجام دهی. کار تلقین این است، کار تمرکز این است، کار توجه این است، در بسیاری از اوقات کار ذکرگفتن و فکرکردن این است.
یکی از مشاغلی که دین برای انسان تولید می کند مشغول شدن به بهره برداری از قوای باطنی بدون تجلی ظاهری درست است.
گاهی از این حرکت ها به عنوان ذکر خفی استفاده می شود مثلاً فرد برگردد به خودش بگوید: پشیمان شو، پشیمان شو، پشیمان. حالا من پشیمان شدم چی کار باید بکنم؟ کاری نباید بکنی همین پشیمان شدن امر می شود. این یکی از کارهایی است که دین داران انجام می دهند و بی دین ها نیاز ندارند که این کارها را بکنند.
البته بی دینان گاهی اوقات از روی بدبختی این کارها را انجام می دهند و به حسرت خوردن مبتلا می شوند واز این جور تلقین ها به خود می گویند ولی هیچ ثمره ای برایشان ندارد و خیلی هم نابود کننده است. از هزار گناه هم بدتر آدم را سیاه می کند.
ولی به صورت ارادی و برنامه ای، شما الان اینجا نشستید عقلانی در خودتان حس استغفار تولید کنید. از آنجایی که هستید هزار فرسخ جلوتر خواهید رفت و این با کسی که حس استغفار دارد و استغفار می کند و یک قدم جلو می رود، فرق می کند. این یکی از آن مشاغلی است که دین برای انسان تولید می کند.
یکی دیگر از مشاغلی که دین برای انسان تولید می کند نیت است، تمنا است، دعا است، درخواست است، بیرون کشیدن حقایقی از عالم هستی، برای خود از عالم نیستی که هستی تولید می کنند، کمی شبیه خلقت می ماند، کسی که خلق می کند جنسی را صنع نمی کند و نمی سازد آن که می سازد آهن، پلاستیک و...را می آورد، سرهم می کند، مونتاژ می کند و ماشین می سازد. اما کسی که خلق می کند از نیست هست در می آورد.
انسان با اراده باطنی خودش، با تمنای باطنی خودش خلق می کند، چیزی را، لیاقتی را که در خودش نیست در عالم تولید می کند. همه شما خالق هستید و نور خلق می کنید، خبر داشتید؟ شما با تمنا نور تولید می کنید، چون می خواهید، به واسطه خواستن شما، این نور در عالم خلق می شود، این یکی از شرح مشاغلی است که دینداران دارند.
با این دو تا عملیات باید از روزه بهره کشی بکنیم و به آن در اینکه به ما کمک برساند، کمک کنیم فرمود: "استعین بالصبر و الصلاه و فانها لکبیره الا علی الخاشعین ".از صبر و صلاه کمک بگیرید. از اهل بیت پرسیدند نماز را می فهمیم، صبر یعنی چه؟ مصداق صبر را بعضی وقت ها اهل بیت، روزه بیان کردند.
کمک بگیرید از نماز و روزه یعنی: نماز و روزه خودشان یک کمکی به شما می کنند شما هم از آن یک کمکی بکشید، این بهره اش خیلی بیشتر است.


چطور می توانیم از نماز بهره بیشتری بگیریم؟
----------------------------------------------------
چطور می توانیم از نماز بهره بیشتری بگیریم؟ می خواهی وضو بگیری یک کلمه بگو، توجه دارم به اینکه آماده می شوم، با خدا حرف بزنم. وقتی این دارم را در باطن خود می گویی، بهره تو از نماز بیشتر می شود. همین که گفتی امیداورم این نماز یک اثری روی من بگذارد، تمام شد. همین را که گفتی، توجه و تمنای بهره نماز را برای تو بالا می برد. حال اگر این بهره کشی ها از نماز و روزه در جهت اهداف از پیش تعیین شده سازندگان نماز و روزه باشد خیلی اثر دارد.

چرا بعضی ها روزه می گیرند؟
----------------------------------
چرا بعضی ها روزه می گیرند؟ می گویند بگذار کمی خوب بشوم، بلکه خدا با من مهربان بشود و این مریضی لاعلاج ما را درست بکند. خدا لبخند می زند می گوید حالا باشد من مریضی تو را درست کنم، ولی بهره روزه این چیزها نیست، بهره مستقیم را ول کردی رفتی بهره های فرعی را چسبیدی؟! حتی اگر بخواهید با روزه از عذاب دوزخ نجات پیدا کنید، این هم قشنگ نیست. بهشت خدا را هم اگر بخواهید، این هم آنقدر قشنگ نیست.
می گویند حتی گل و گیاه را، می خواهی آب بدهی دل هم بهش بده، گل فقط آب نمی خواهد حس شما را هم می گیرد.
به خدا نماز هم اینجوری است، باید با نمازو روزه یک بده و بستان روحی داشته باشید. آنوقت خیلی بیشتر از آن بهره خواهید برد. می خواهید دعای کمیل بخوانید، این توجه و تمنا را ببینید و با دعای کمیل، با مناجات کردن شروع کنید. عین این کلمات را کمیل روزی از لبان امیرالمومنین شنیده است که این به دعا زیبایی می دهد، این زیبایی را از خود دعا تمنا کنید. اینجوری از دعا خوانان معمولی به امیرالمومنین یک قدم نزدیک ترخواهید شد و یا توجه کنید این دعا را امیرالمومنین و حضرت خضر نبی طراحی کرده اند. این معنای عمیقی دارد که به محض آنکه توجه می کنید اوضاع خیلی بهتر میشود، به همین سادگی.

روزه با ما چه می کند؟
----------------------------
روزه با ما چه می کند؟ روزه با ما حرف هایی می زند و آثار تربیتی خاصی دارد. خدا در آیه وجوب روزه از آثارش سخن گفت: "کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون " من روزه را بر شما واجب کردم تا این آثار تربیتی را بر شما داشته باشد :به شما تقوا بدهد.
دنیا و نیازهای ما همان چیزی است که ما را بی تقوا می کند. اگر در یک کلمه بخواهیم تقوا را بگوییم و اینکه چه طور از روزه پرهیز در می آید، این است که: خدا می گوید من جلوی نیازهای واجب و طبیعی وحداقلی وضروری تو رو را می گیرم، آدم شو. تویی که نمی توانی از نیازهای الکی خودت بگذری، من جلوی نیازهای واقعی تو را گرفتم. اگر تو به خاطر خدا از نیازهای واقعی خودت چشم پوشیدی اما آدم نشدی، دیگر با پرهیز از نیازهای کاذبی که دور و برت هستند، آدم نمی شوی.
خداوند می گوید من تو را از عادت کردن به دنیا و از انس گرفتن به بلعیدن دنیا کندم. از هر کاری که هوس تو، تو را به آن دعوت می کند جدا کردم. حالا من تو را از نیازهای واجب خودت مثل آب خوردن می کشم.
برای اینکه از دنیا کامل بگذری؟ کمی نگاهش کن، در ماه رمضان آب را بگیر، کمی نگاهش کن، نمی خورم، من برای چی نمی خورم؟، گرسنه ام چرا نمی خورم؟، هیچ کس هم نیست، خودم هستم، از من چه می خواستی ؟ می خواستی من از دنیا کندن را یاد بگیرم، با خودت حرف بزن، با خودت بگو، با خدا بگو، چشم بردار دیگر، دل بکن دیگر، ول کن، نمی میری که، افطار می رسد.
افطار را در روایات به ملاقات خدا هنگام ورود به بهشت تشبیه کردند، یک روزی افطار می کنی ، ولش کن، ولش کن، می خواهد این را یادت بدهد. روح خودت را اینجا پرواز بده، روزه از من چه خواسته، روزه از من ترک خواسته، دیگر روزه چه از من چه خواسته، پذیرفتن نداشتن ها، آقا دیگر هرچه که نداشتی بپذیر دیگر، چه طور گرسنگی خودت را تا شب پذیرفتی ؟روزه به ما یاد می دهد که هر نداشتنی را بپذیریم، روزه این را از ما می خواهد ولی اگر نداشتن های خودت را نپذیری بی تقوا می شوی. شما قناعت نفس، از این فضیلت بالاتر می خواهید، روزه مفت و مجانی آنرا به ما می دهد. خدا آب و نان آدم را در ماه رمضان قطع می کند و تو می پذیری.
خدایا وجود من در پذیرفتن همه محرومیت ها به واسطه این روزه های ناچیزی که می گیرم فربه بگردان، توانا بگردان. از روزه ماه رمضان آمدی بیرون می گویند ماشین نداری خانه نداری و تو می گویی مهم نیست در حالیکه قبل از رمضان می گفتی خیلی مهم است. خدا آب و نان ما را یک ساعتی قطع کرد ما چیزی نگفتیم ، بابا یک ساعتی بود بعد بیشتر را خوردیم اگر تو از روزه اثر و استعانت بگیری با تو همین کار را می کند. همه نداشتن ها را می پذیری. روزه پذیرفتن محرومیت ها است در روایت آمده که روزه برای این است که گرسنه شوی و از گرسنه ها یاد کنی ، نه یاد بکنی از گرسنه ها به این معنا که دلت برایشان بسوزد و به آنها صدقه دهی. به این معنا که تو خودت هم گرسنه خیلی چیزها هستی بی خیال آنها شو، پذیرش این گرسنگی یعنی پذیرش نداشتن ها.
آدم مستغنی نه زیادی خوشحال می شود، نه زیادی غمگین. روزه می خواهد ما را مستغنی کند. این را از او بگیر. اگر از روزه ماه رمضان بیرون بیایی و این ها را نگرفته باشی ضرر کردی، آنوقت روز عید فطر در خانه خدا می روی و می گویی من از روزه فقط گرسنگی آن را کشیدم و این بد است .
روزه جوان ها را برای نداشتن همسر مستغنی می کند و به آنها استغنا می دهد. نمی خواهم شهوت را بزرگ کنم اما برای خراب کردن آدم ها از شهوت بالاتر نیست، ولی می فرماید جوان ها برای مقابله با شهوت بروند روزه بگیرند. روزه یک اثر جسمی در برخورد با شهوت دارد، ولی اثر جسمی اش در مقابل اثر روحی آن چیزی نیست اما اثر روحی را هر چقدر که بخواهی می بری. روزه قرص آنتی بیوتیک نیست که تو سواد داشته باشی یا نداشته باشی کار خودش را بکند باید ازش بگیری. روزه برکت می دهد و به آدم ترک دنیا و گذشت کردن یاد می دهد، نه ترک آب خوردن و نان خوردن.
برای اینکه این ثمرات روزه پیش شما قوی شود باید کار عملیاتی هم انجام دهید، مثلا با رفیقت بحث می کنی کار به مجادله می کشد ، بگو حیف من روزه هستم و الا بحثم را ادامه می دادم. روایت است که می گوید با رفیق خودت بحث به جدل کشید، و هی آن می گوید تو می گویی، این می گوید تو می گویی، کلام را قطع کن ، نسبت به روزه بی ادبی می شود ، بی ادبی به روزه مجادله کردن است. تأدب یعنی چه ؟ یعنی ترک بدی ها است.

ادب ماه رمضان چیست؟
----------------------------
امیرالمومنین بلند شد صدا زد یا رسول الله ادب ماه رمضان چیست ؟ پیغمبر فرمودند: اجتناب از معاصی. وقتی خداوند می گوید آب نخور به مراتب معلوم است که عرق هم نباید بخوریم. وقتی می فرماید در ماه رمضان ذکر من را بگو یعنی یک غیبت هم نکن. تو وقتی غیبت می کنی اثر روزه را از بین می بری. در روایت می فرمایند کسی که غیبت می کند دیگر روزه در او اثر ندارد. یعنی چه روزه در او اثر ندارد ؟ یعنی تو اثر آن را کشتی. روزه ماه رمضان می تواند حب دنیا را از دل زایل کند
روزه ماه رمضان به آدم ضعف می دهد عصرهای ماه رمضان که بهت می گویند ذکر بگو، می گویی حال ندارم ذکر بگویم در مناجات خودت نمی خواهد ذکر بگویی، بگو خدا ضعیفتم، خیلی ضعیفتم، تو هیچ وقت مثل ضعف غروبهای ماه رمضان نمی توانی این حرف را قشنگ به خدا بزنی. بگو خدا خیلی از این ضعیف تر هم می شوم "اذا بلغت الحلقوم " آنجایی که دارم جان می کنم، خیلی ضعیفتم. بگذار ملائکه خداوند اعتراض کنند، بابا تو اینقدرها هم ضعیف نیستی اگر بلند شوی می توانی چهار تا معلق بزنی. خودت را بیشتر به ضعف بزن، حرف ملائکه خداوند را گوش نده ، ملائکه اگر این چیزها را می فهمیدند آدم می شدند. برو از این ضعف زیاد بهره برداری کن.
روزه یک کار می کند تو ده برابر از آن بردار، روزه یک ترک بهت می دهد، تو دایره ترک را افزایش بده، روزه ترک آب خوردن به تو می گوید، تو استعداد ترک دنیا را به خودت بده، روزه پذیرفتن گرسنگی را بهت یاد می دهد. در ادب ماه رمضان این است که نگویی آخ، ای کاش یک چلوکبابی می توانستیم امروز بخوریم چه می چسبد این طوری اثر ماه رمضان از بین می رود. می گوید بابا ما که چیزی نگفتیم، نخوردیم که، گفتیم ای کاش یک لقمه ای می زدیم ، شوخی کردیم، نه دیگر اثرش را از بین بردی. روزه هم مثل خدای روزه ناز دارد، زود قهر می کند. رویش را برمی گرداند، برگرد به روزه بگو گرسنگی تو را می خرم، خریدارم، تشنگی تو را خریدارم. عادت داشتی ظهر غذا بخوری بگو خریدارم این یعنی نداشتن ها را پذیرفتی.

با پذیرش نداشتن ها، خدا با انسان چه می کند؟
-------------------------------------------------------
با پذیرش نداشتن ها، خدا با انسان چه می کند؟ آنهایی که در دنیا از چیزهایی محروم بوده اند و پذیرفتند، روز قیامت خدا به آنها مقامی می دهد که تمام اولیای خدا آرزو می کنند که ای کاش ما در تمام طول عمرمان هر روز مقروض می شدیم تا کمی از مقام محرومین را پیدا می کردیم. محرومینی که پذیرفتند ندارند. خدا برای بنده ای که نیازهایی دارد اما به خدا اعتراض نمی کند خودش را تکه و پاره می کند. مثل بچه ای که برای نداشتن ها به بابا اعتراض نمی کند ، بابا برای بچه می میرد. بچه با کتانی پاره در برف راه می رود، بچه من کتانی برای تو بخرم، نه بابا . این بابا برای بچه می میرد. و خدا بنده های خودش را از این بابا بیشتر دوست دارد. یک بنده ای روزه گرفته گرسنه است، لبخند می زند، می گوید فدای گرسنگی تو، خدا خودش را می کشد برای این بنده.
نمی دانید پذیرش محرومیت چه قیمتی دارد. شما روزه گرفتید و با خیال اینجا خوش نشستید نمی دانید آن خدایی که برای شما معده آفریده و از تشنگی و گرسنگی و ضعف شما خبر دارد و آسایش تو را دوست دارد، پشت پرده برای تو چی کار کرده است؟ خودت را پیش خدا بیشتر لوس کن ، روزه گرفتی وقتی گرسنه شدی بگوخدایا هیچ اشکالی نداره فدای گرسنگی تو، من فقط خوشحالم که برای تو گرسنه بشوم،خوشحال نمی شوم از این که سر افطار، افطار باز می کنم، خوشحال می شوم برای اینکه این گرسنگی را خوب پشت سر گذاشتم، از غذاخوردن خوشحال نمی شوم، از آن مدتی که غذا نخوردم خوشحال می شوم. به همین سادگی با پذیرش محرومیت و پذیرش نداشتن می توانید بهره روزه را در خودتان افزایش دهید.
عرفا در باب روزه می گویند چرا خدا فرمود: "الصوم لی " روزه مال من است "انا اجزا " من خودم جزای روزه هستم یا فرموده است: "انا اجزا " من جزای روزه هستم. هر کاری کنی خدا پاداش می دهد. اما خدا می گوید روزه بگیری خودم را بهت می دهم، یا اینکه نه خودم خصوصی جزای تو را می دهم. بقیه را می دهم کارمندان جزا را بدهند این را خودم جزا می دهم. هر جوری معنا کنی جزای ویژه دارد و خدا فرمود: "اقم الصلاه لذکری " نماز بخوان به یاد من، نماز هم مال خداست اما خدا فرموده "الصوم لی " روزه مال من است چون روزه تنها عبادت عدمی است. در روزه هیچ کاری نمی کنید؟ هیچ، نمی خورید، نمی آشامید، یک سری کارهایی را نمی کنید. عدمی است، خدا از هرچه رنگ عدم داشته باشد بیشتر خوشش می آید. شنیدید که عرفا فنای فی الله پیدا می کنند، می-خواهند اثری از وجود خودشان نباشد جز یار، روزه عبادتی عدمی است که در آن خودت را دائما تخلیه می کنی، خدایا کاش به خاطر تو،اصلاً نمی خوردیم و نمی آشامیدیم.

روزه ماه رمضان شهادت طلبی را در انسان افزایش می دهد
------------------------------------------------------------------
روزه ماه رمضان شهادت طلبی را در انسان افزایش می دهد و اگر کسی ماه رمضان از او گذشت و شهادت طلب نشد خودش را مسخره کرده است. دستور عمومی این است که تشنگی ماه رمضان را بچش، یاد تشنگان بیفت که آب ندارند بخورند. گرسنگانی که نان ندارند بخورند. در روزه تشنگی و گرسنگی می کشی تا به یاد لبان عطشان اباعبدالله الحسین بیفتی.
چرا حسین دوست داشت این تشنگی را بچشد برای خدا؟ این عشق بازی است دیگر، ما که حالا تشنگی ما الحمدالله برطرف می شود. ما از یک عادت چشم پوشی می کنیم، گرسنگی و تشنگی ما حقیقی نیست ما عادت کردیم این موقع غذا بخوریم، نمی خوریم اینقدر خدا قربان صدقه ما می رود.
وقتی که در ماه رمضان، گرسنگی ماه رمضان را پذیرفتی قلبت مقرب می شود به قلب مقدس سیدالشهدا و پذیرشی که حسین داشت برای تشنگی عاشورای خودش و پذیرشی که زینب داشت چون آن ها معترض که نبودند.
سر افطار اگر جلویت آب جوش آوردند ، بگو فدای لب تشنه ات یا حسین.

* سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مسجد دانشگاه تهران - رمضان 1426
 
 

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط انقلابی 90/5/8:: 7:58 عصر     |     () نظر

شکایت هاشمی رفسنجانی و خانواده اش از اشتهاردی

مدیر مسئول سابق روزنامه ایران گفت: جلسه دادگاه مطبوعات برای رسیدگی به شکایت اکبر هاشمی رفسنجانی از روزنامه‌های ایران و وطن امروز صبح روز یکشنبه برگزار می شود. 

کاوه اشتهاردی  در خصوص شکایت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از روزنامه ایران اظهار داشت: دادگاه مطبوعات برای رسیدگی به شکایت هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از روزنامه های ایران و وطن امروز صبح روز یکشنبه 9 مرداد ماه با حضور اعضای هیئت منصفه مطبوعات در شعبه 76 دادگاه عمومی تهران و به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی برگزار می شود.

وی ادامه داد: این شکایت از طرف رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی و به اتهام نشر اکاذیب علیه اینجانب و مهرداد بذرپاش اقامه شده است.

اشتهاردی همچنین محمد، مهدی، محسن، فائزه، فاطمه و یاسر هاشمی رفسنجانی را از دیگر افرادی اعلام کرد که شکایت های جداگانه ای علیه او به دادگاه ارائه کرده اند.

مدیر مسئول سابق روزنامه ایران همچنین سید محمد خاتمی، مهدی کروبی، عبدالله جاسبی، حسین موسویان، مجتبی ناطق نوری، ابوالفضل فاتح و مهدی خزعلی را از دیگر شاکیان روزنامه ایران در ایام مسئولیت خود در این روزنامه معرفی کرد.

اشتهاردی بیشترین تعداد از این پرونده ها را مربوط به شکایت دانشگاه آزاد و مهدی هاشمی برشمرد.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط انقلابی 90/5/8:: 7:58 عصر     |     () نظر

رابطه خونی بی بی سی با بهائیان

بی بی سی در تاریخ 28ژولای (6مرداد) درحالی خبر متهم شدن 11 تن از بهائیان ایرانی به جرم اقدام علیه امنیت ملی را انعکاس داد که گزارشات از نفوذ بهائیان دربدنه بی بی سی فارسی خبر می دهد.

جام نیوز:

 بی بی سی در تاریخ 28ژولای (6مرداد) درحالی خبر متهم شدن 11 تن از بهائیان ایرانی به جرم اقدام علیه امنیت ملی را انعکاس داد که گزارشات از نفوذ بهائیان دربدنه بی بی سی فارسی خبر می دهد.

با بسط و گسترش رادیو بی‌بی‌سی، سران وزارت امور خارجه انگلیس تصمیم گرفتند با بودجه دولتی این کشور وبگاه جهانی این رسانه را افتتاح کنند که این سایت با سردبیری "بهروز آفاق" فعالیت خود را آغاز کرد. فردی بهائی، که بعدها مدیر شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی هم شد.

برخی از چهره های بهائی در تشکیلات بی‌بی‌سی فارسی:

مهدی پرپنچی، سردبیر فعلی بی‌بی‌سی فارسی، در وبلاگ شخصی‌اش، خاطرات سفر به فلسطین اشغالی و دیدار از مراکز بهائیت و حتی خواندن ورد‌ های این فرقه گمراه را منعکس کرده است.

باقر معین، شاداب وجدی، لطفعلی خنجی و عنایت فانی از جمله کسانی هستند که از سه دهه گذشته تا کنون به عنوان مجری و تهیه کننده، نقش مهمی را در حمایت از بهائیان در بی‌بی‌سی ایفا کرده‌اند.

بی‌بی‌سی فارسی با اعزام خبرنگاران خود به سرزمین‌های اشغالی، سعی کرد تا با توسل به ترفندهای مختلف، چهره بهائیت را تطهیر کند. ناگفته نماند نقش بریتانیا در تشکیل این فرقه در تاریخ، بسیار مشهود است.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط انقلابی 90/5/8:: 7:58 عصر     |     () نظر

رشوه هنگفت منافقین به مقامات سابق آمریکایی

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی از تلاش گروهک تروریستی منافقین در پرداخت رشوه‌های میلیونی به مقامات سابق آمریکایی برای جلب حمایت آنها در راستای خارج شدن از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا خبر داد.

به نقل از روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز "، گروهک منافقین میلیون‌ها دلار در تلاش برای حذف نام خود از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا هزینه می‌کند و با این اقدام گروهی از افراد برجسته آمریکایی در زمینه امنتی ملی آمریکا را به عنوان طرفداران خود گردهم آورده است.

این گزارش افزود: دهها نفر از مقامات سابق آمریکایی در حوزه‌های سیاسی از "جان بولتون " سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گرفته تا "هاوارد دین " سیاستمدار لیبرال آمریکایی دهها هزار دلار از این گروه دریافت کرده‌اند تا در نشستی که توسط حامیان منافقین در آمریکا برگزار می‌شود، سخنرانی کنند.

بنا بر این گزارش، واشنگتن در سال 1997 گروهک منافقین را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داد، اما این گروه در سال 2001 اعلام کرد که باید نام آن از این فهرست خارج شود.

این نشریه انگلیسی همچنین تأکید کرد: گروهک منافقزین همچنین شرکت لابی‌گر "آکین گامپ استرائوس هائر و فلد " را به خدمت گرفته است تا اعضای کنگره آمریکا را به حمایت از اهداف آنها ترغیب کند. علاوه بر این، این شرکت چندین تبلیغ و آگهی بالای 100 هزار دلار در روزنامه‌های آمریکا را نیز در این رابطه به خود اختصاص داده است.

بنا بر این گزارش، وزارت خارجه آمریکا قرار است ماه آینده میلادی در رابطه با درخواست منافقین برای خروج از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا بیانیه‌ای را صادر کند.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: برخی گروه‌های مرتبط با منافقین نیز بمنظور پیشبرد هدف این گروهک از بیش از 40 نفر از مقامات سابق آمریکا خواسته‌اند تا به نمایندگی از این گروه سخنرانی کنند. "رودی جولیانی " شهردار سابق نیویورک، "جیم جونز " نخستین مشاور امنیت ملی "باراک اوباما "، "ولسی کلارک " ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و "تام ریج " نخستین وزیر امنیت ملی آمریکا از جمله این افراد هستند.

بنا بر این گزارش، "لی همیلتون " رئیس دموکرات سابق کمیته روابط خارجی مجلی نمایندگان آمریکا و "مایکل موکاسی " وزیر دادگستری دوره آخر ریاست جمهوری "جرج بوش " هر دو به روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرده‌اند که مبالغی را برای سخنرانی در مراسمی در حمایت از منافقین دریافت کرده‌اند.

"جان بولتون " سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل نیز اعلام کرد: من این واقعیت را که مبالغی را دریافت کرده‌ام به عنوا مسئله مهمی نمی‌بینم.

البته "هاوارد دین " رئیس سابق کمیته ملی دموکرات‌ها از پاسخ دادن به این سؤال که آیا مبلغی را برای سخنرانی کردن در حمایت از منافقین دریافت کرده یا خیر، امتناع ورزید.

این گزارش افزود: هیچ یک از این افراد فاش نکردند که چه مبلغی را دریافت کرده‌اند، اما "اد رندل " فرماندار سابق پنسیلوانیا اعلام کرد که 20 هزار دلار برای انجام یک سخنرانی یازده‌ دقیقه‌ای دریافت کرده‌است و چنانچه به این کار اعتقاد نداشت حتی اگر 50 هزار دلار هم دریافت می‌کرد، این کار را انجام نمی‌داد.

بنا بر این گزارش، یکی دیگر از مقامات سابق آمریکایی که نامی از وی برده نشد، اعلام کرده است که مبلغ 30 هزار دلار به وی پیشنهاد شده است به همراه یک بلیط هواپیمای درجه تا در نشستی که در حمایت از منافقین در اروپا برگزار می‌شود، شرکت کند.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط انقلابی 90/5/8:: 7:58 عصر     |     () نظر

روحانی باید ساده زیست باشد

استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد با اشاره به اهمیت رسالت روحانیت در تبیین حقایق دین اظهار داشت: روحانی باید دین را بشناسد و ساده زیست و ظلم‌ستیز باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد کاظم راشد یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد، در سومین روز از دوره آموزشی امام مهدی(عج) ویژه مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه کشور که عصر امروز در تالار اجتماعات مجتمع سحاب برگزار شد، گفت: آن چیزی که برای همه ما دغدغه است، اسلام است و اسلام دین علم است و نه دین علمی؛ ادیان ابراهیمی همه دین علمی هستند.

وی با بیان این که نخستین کلمه ای که در دین آمده است عبارت «اقرأ» است، افزود: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید « اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ»، لذا شناخت این که دین، دین علم است بر دو نحو است، نخست قلم و دیگری کتاب است، اگر پرچمی به نام فرهنگ در اسلام داشته باشیم آن شکلی که در آن نقش می بندد قلم و کتاب است.

حجت الاسلام راشد یزدی خاطرنشان کرد: در باب قلم روایات متعددی وجود دارد که همه مشخص کننده آن است که نباید مسلمانان قلم را از دست بدهند زیرا خداوند در اهل قلم خیر کثیری را به امتداد عالم قرار داده است.

وی با اشاره به آیه «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» و این مسأله که سوگند هایی که نسبت به عالم است در باب قلم آمده است، در ارزش کتاب می باشد.

وی ادامه داد: تمام چیزهایی که در اسلام وجود دارد بر مبنای علم صحیح و عقل سلیم و در رأس آن توحید است و موازین شرع هستند و هنگامی که رسول خدا(ص) می خواستند از دنیا بروند سرشان بردامن علی(ع) بود، حضرت فرمودند‌«ای رسول الله(ص) رئوس سنن خودتان را برای من بیان کنید» سپس پیغمبر اکرم(ص) چشم خود را باز کردند و فرمودند «عقل اصل دین است و بعد فرمودند المعرفه رأس مالی و العقل اصل دینی و العلم سلاحی و الصبر ردائی و قره عینی فی الصلوه».

این استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد نیز گفت: در دین علم بسیار مهم است و در مدیریت دینی همانند اوقاف سه چیز مهم است، نخست این که بداند و بعد بتواند و سوم این که بخواهد، این سه بخش همانند سه ضلع مثلث است و در صورتی که این سه چیز در فردی جمع شود می تواند ثبت شود، البته باید توجه داشت که هرسه این بخش ها علم هستند.

وی قدرت علمی را مدیریت آور دانست و با بیان این که قیمت انسان به علمش است، تصریح کرد: مؤسساتی که پایه گذاری اش بر اساس دین است همانند اوقاف مؤسسه ای فرهنگی هستند و باید انسان بسیار توجه داشته باشد که از لحاظ فکری و قدرت دید قوی باشد.

حجت الاسلام راشد یزدی در بخش دیگیری از سخنان خود اظهار داشت: شکل رییس گرفتن به خود، آن هم توسط یک روحانی جهالت است و مردم این نوع شکل گرفتن به خود را نمی پسندند، مدیریت روحانی نباید آن گونه ای باشد که همانند مدیریت افراد غیر روحانی باشد.

وی در ادامه توصیه کرد: مدیران کل اوقاف و امور خیریه نباید منبر، نماز جماعت و درس دادن را ترک کنند، زیرا این امور شأن روحانیت است و روحانیت نباید این امور را ترک نماید.

وی نیز عنوان داشت: روحانی باید دین را بشناسد و ساده زیست باشد و نباید به مقداری که خود دارد جلوه کند، بلکه باید به مقداری که مردم جامعه دارنده آن هستند، جلوه کند.

این استاد حوزه علمیه مشهد با ذکر این که روحانیت باید ظالم ستیز باشد، تأکید کرد: در هیچ دوره ای همانند امروز در سازمان اوقاف و امور خیریه روحانیت به اندازه امروز مدیر نبوده و هیچ چیزی هم همانند وقف مثل این دوره مورد حمله و هجمه واقع نشده است؛ لذا امروز نیاز است که مدیران اوقاف وارد میدان شوند و حق واقفان را بگیرند.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط انقلابی 90/5/6:: 5:23 عصر     |     () نظر

 ترویج حجاب با اقدامات سلبی غیر ممکن است

جالب است که رئیس جمهور در سال 84 طرح عفاف و حجاب، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به تمامی دستگاه‌های متولی گسترش حجاب و عفاف ابلاغ کرد، که طی آن وظایف همه دستگاه‌ها به صورت جزئی مشخص شده است. اما با گذشت 6 سال از اجرای این طرح تاکنون خروجی قابل توجهی از این طرح عاید ملت ایران نشده است. چرا که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصور می کند با چند تا مصوبه روی کاغذ می تواند مشکل حجاب را حل کند...

بولتن نیوز:  ضرورت اجرای طرح عفاف و حجاب در جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست و انتظار مردم و همه مسئولان این است که ظاهر جامعه اسلامی ،متناسب با خواست مردم ولایت مدار و شهید پرور کشور باشد.

آثار زیانبار بی حجابی و بدحجابی در جامعه تقریبا نیازی به توضیح ندارد و خواسته همه دلسوزان نظام این است که فضای عمومی کشور متناسب با فرهنگ اسلامی تنظیم شده باشد.

بد حجابی از بی حجابی بسیار بدتر و اثرات زیانبار آن نیز بسیار بیشتر است ، پس مقابله با این پدیده شوم اجتماعی نیازمند اقدام عاجلانه اما با تدبیر است چرا که اگر اینگونه نباشد دوام این طرح کوتاه مدت و اثرات آن ناپایدار است.

برخورد ویژه با مانکن ها و کسانی که برنامه ریزی شده با ظاهری نامناسب در اماکن عمومی شهر به راه می افتند، بدون شک حرکتی در راستای جنگ نرم و شبیخون فرهنگی علیه ملت ایران است.

پس در برخورد با این پدیده نباید سر سوزنی اغماض صورت بگیرد اما مسئله سر این است که این برخورد باید چگونه و به چه نحوی صورت بگیرد که بتواند موضوع عفاف و حجاب را بطور کامل حل کند.

آنچه تا امروز پیداست ، مسولان کشور این وظیفه را به دوش نیروی انتظامی قرار داده اند و نماد اصلی مبارزه با پدیده بدحجابی در کشور در حال حاضر نیروهای نظامی هستند. اما اگر به نتایج و خروجی این طرح در سال های اخیر نگاهی بیندازیم توفیق چندانی را در مبارزه با پدیده بدحجابی مشاهده نمی کنیم ، البته واضح پیداست وقتی بخواهیم گره فرهنگی را با اقدامات سلبی باز کنیم نتیجه چیزی غیر از این هم نباشد. پس چاره کار چیست؟

اولین و مهم ترین مشکل ما این است که جاها را عوض کرده ایم و کار ارشادی و فرهنگی را به دوش نیروی انتظامی انداخته ایم .

در سینما و تلویزیون ما برخی از بازیگران داخلی با ظاهری نامناسب ظاهر می شوند بعد انتظار داریم گشت ارشاد با کسانی که به تبعیت از هنرمندان ظاهر خود را می آرایند چگونه برخورد کند. در دانشگاههای ما قوانین انضباطی و رعایت عفاف و حجاب یا اصلا نیست یا اگر هست درست اجرا نمی شود. چند سال است که حرف از تعیین الگوی اسلامی برای حجاب می زنیم اما متاسفانه تاکنون کار جدی و خروجی مشخصی از این طرح خارج نشده ، هنوز آموزش عفاف و حجاب در آموزش و پرورش نهادینه نشده و وقتی برخی از معلمان زن آموز و پرورش خود حجاب را رعایت نمی کنند چه انتظاری از شاگردهایی داریم که توسط این معلمان پرورش پیدا می کنند.

وقتی که نگاه و برخورد برخی از سازمان و ادارات در مورد جذب نیروهای زن طوری است که به دنبال دختران و زنانی با چهره های مانکنی و بزک کرده می گردند چه توقعی داریم که حجاب در میان جامعه نهدینه شود؟

جالب است که رئیس جمهور در سال 84   طرح عفاف و حجاب، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به تمامی دستگاه‌های متولی گسترش حجاب و عفاف ابلاغ کرد، که طی آن وظایف همه دستگاه‌ها به صورت جزئی مشخص شده است. اما با گذشت 6 سال از اجرای این طرح تاکنون خروجی قابل توجهی از این طرح عاید ملت ایران نشده است. چرا که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصور می کند با چند تا مصوبه روی کاغذ می تواند مشکل حجاب را حل کند.

به نظر می رسد برای حل مشکل بدحجابی در جامعه راهی بجز وارد شدن تمام سازمانهای فرهنگی مسئول نیست و لازم است مجلس محترم نیز با تصویب قوانین به موقع و کارامد جلوی این پدیده شوم را بگیرد.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط انقلابی 90/5/6:: 5:23 عصر     |     () نظر

موسوی،ماهواره،حجاب باید آزاد شود!

سایت رادیو اسرائیل در خبر امروز خود نوشت: «آیت الله بیات: موسوی، کروبی، ماهواره و حجاب آزاد شوند.»

سایت رادیو اسرائیل امروز 27 جولای (5 مرداد) در خبری تحت عنوان"آیت الله بیات: موسوی، کروبی، ماهواره و حجاب آزاد شوند" اظهار داشت: «یک روز پس از آنکه سازمان عفو بین الملل، امنستی اینترنشنال، وضعیت حقوق بشر در ایران را به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش "فاجعه بار" توصیف کرد و خواهان آزادی فوری موسوی و کروبی و همسران آنها از حصر خانگی شد، آیت الله بیات زنجانی، از روحانیون بلندپایه مخالف حکومت گفت که حصر آقایان موسوی و کروبی و همسرانشان "نامشروع" است.»

این رسانه صهیونیستی افزود: «او (بیات) همچنین گفت که حجاب نباید اجباری باشد و ماهواره نیز حرام نیست و صدا و سیمای حکومتی نیز، شایسته عنوان "ملی" نیستند.»

اسدالله بیات زنجانی، در حالی مدعی تصدی مقام رفیع مرجعیت است که اظهارات وی، جز به مذاق دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب خوش نیامده است. اگر مرجعیت شیعه یعنی میرزای شیرازی که با یک فتوا استعمار پیر انگلیس را زمینگیر کرد، آیا جایی برای خودنمایی امثال آقای بیات باقی خواهد ماند؟!

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط انقلابی 90/5/6:: 5:23 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >